Kupuješ ojeté auto? Známý expert na auta ukázal trik, díky kterému zjistíš, jak se předchozí majitel o něj staral. Pokud tohle uvidíš, uteč pryč!
Známý autíčkář ukázal trik, který ti pomůže rozpoznat, jak se předchozí majitel staral o auto.
 
            Pokud kupuješ ojeté auto, možná už jsi zažil ten zvláštní pocit, prodejce se usmívá, motor běží tiše, všechno vypadá perfektně. Jenže ve skutečnosti můžeš právě stát u auta, které má motor na pokraji smrti. Známý autíčkář Peťo Švikruha, který se dlouhé roky věnuje autům a detailingu, ukázal ve svém videu dva jednoduché triky, díky kterým hned zjistíš, jak se předchozí majitel o motor staral. A opravdu, stačí ti na to jen pár sekund.
Podívej se pod víčko od oleje
První krok je jednoduchý, otevři víčko, kterým se do motoru lije olej. Peťo vysvětluje, že to, co tam uvidíš, ti řekne víc než jakákoli pohádka o pravidelném servisu.
Pokud jsou vnitřní části pěkně hnědé a čisté, je to dobré znamení. Hnědý nádech vzniká přirozeně z tepla a oleje.

Ale pokud tam uvidíš černou mazlavou hmotu nebo nánosy sazí, je zle. Takzvaný sludge (v překladu kal nebo dehet) vzniká, když majitel měnil olej pozdě, používal levný olej, nebo na servis jednoduše kašlal.
Tento maz dokáže ucpat olejové kanálky, ventily či rozvody. Motor se sice může tvářit, že funguje, ale ve skutečnosti je jeho životnost už pořádně ohrožena. Pokud to srovnáme, je to jako když člověk roky kouří, zvenku může vypadat v pořádku, ale zevnitř se mu tělo pomalu ničí.
Zkontroluj víčko a uteč, pokud uvidíš tohle
Druhý krok je ještě důležitější. Vezmi víčko, které jsi otevřel, a otoč ho k sobě. Běžně na něm bývá trochu oleje, to je úplně v pořádku. Ale pokud na něm uvidíš bílo-žlutý mazlavý povlak, zpozorni.
Tento povlak vypadá jako hustá majonéza nebo krém a mechanici ho znají jako emulzi. Vzniká, když se do oleje dostane voda nebo chladicí kapalina. A to je vážný problém. Nejčastěji to znamená, že je poškozené těsnění pod hlavou válců, oprava, která může stát stovky až tisíce eur.

Peťo Švikruha ale upozorňuje, že není hned důvod k panice. Pokud je téhle emulze jen trochu a auto jezdilo převážně krátké trasy (např. 5 až 10 km do práce), může to být jen kondenzát. V takovém případě se motor a hlavně olej nestihnou dostatečně zahřát na svou provozní teplotu (přibližně 90 až 110 °C). Při této teplotě se voda z oleje odpaří a odvětrá pryč, nejčastěji přes systém PCV nebo odvětrání klikové skříně do sání. Pokud se ale motor nezahřeje, voda zůstává v systému a na nejchladnějších místech (například na víčku oleje) se hromadí ve formě emulze.
Rozdíl je v množství, pokud je emulze jen na víčku, je to v pořádku, pokud i na měrce oleje, uteč pryč.
Toto je důvod, proč můžeš přijít o motor dřív, než nastartuješ
Motor je srdcem auta. Olej v něm funguje jako krev, maže, chladí a chrání všechny kovové části před opotřebením. Pokud se do oleje dostane voda nebo chladicí kapalina, ztrácí své mazací schopnosti, což vede k přehřívání, poškození ložisek či prasknutí hlavy válců.
A co je nejhorší, někdy prodejce jen vymaže chyby, vyčistí motor zvenku a doufá, že si ničeho nevšimneš. Jenže právě tyto dva jednoduché triky ti ukážou pravdu bez toho, abys musel zapojit diagnostiku.
Tento jednoduchý pohled ti může ušetřit tisíce korun, nervy i zklamání z auta, které by ti po pár měsících odešlo.
„Když uvidíš tuhle emulzi, otoč se a uteč. Protože oprava tohoto problému je něco, co nechceš řešit,“ říká Peťo Švikruha.
Takže příště, když půjdeš vybírat auto, nekoukej jen na karoserii či interiér. Podívej se do srdce auta. Tam se ukáže, jestli se o něj někdo staral, nebo ho jen připravil na prodej.

 
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            
Komentáře