Má auto stočené kilometry? Expert odhalil, jak podle detailů rozpoznat manipulaci s tachometrem při koupi z druhé ruky
Tachometr může lhát, ale interiér ne. Podle odborníka existují jasné znaky, že auto má více najeto, než tvrdí prodejce. Tyto detaily si všimni ještě před koupí, jinak můžeš přijít o tisíce korun.
Není to jen slovenský folklór. Natočené kilometry jsou problém také v Německu, Itálii nebo Francii. Podvodníci často snižují počet ujetých kilometrů, aby auto „omladili“ a mohli za něj žádat více peněz, než je jeho skutečná hodnota. Realita je ale taková, že jde o „vyjetý vrak“ s pěkným číslem na displeji, které ale neodpovídá skutečnosti. A to nejhorší na tom je, že si ho můžeš bez obav odvézt rovnou domů.
Mnoho lidí slepě věří číslu na tachometru. Co může být přesnější, že? Ale právě tento údaj bývá nejčastějším cílem manipulace ze strany nečestného prodejce. Nižší nájezd znamená vyšší cenu a tedy i vyšší zisk pro prodejce. A někteří nemají problém snížit opticky nájezd auta až o desítky tisíc kilometrů. Bohužel. Pojďme se podívat na to, co doporučuje sledovat expert ze serveru Autoklub.
Auto tě podvést nedokáže
Volant, řadicí páka, pedály, ovládání klimatizace nebo madla na dveřích. To jsou místa, která nejlépe prozradí skutečný věk a využití auta. Pokud má auto údajně najeto jen 80 000 kilometrů, ale volant je vyleštěný jako dlažba na letišti, řadicí páka má otřená čísla a guma na pedálech vypadá, jako by po nich šlapalo celé call centrum, něco tu nehraje.
„V moderních vozech jsou tyto komponenty vyrobeny z odolných materiálů, a proto by měly být v velmi dobrém stavu s nízkým počtem najetých kilometrů.“
Sedadlo řidiče je víc proležené než by mělo být
Podobně tak řidičova sedačka ti mnohé prozradí. Prošlapaný tvar, povolené bočnice, prasklá kůže nebo zašpiněný potah nejsou znaky „víkendového auta po starším pánovi“. A čím více je interiér opotřebovaný, tím více kilometrů má auto za sebou, bez ohledu na to, co tvrdí prodejce.
Panty dveří jsou vystavené opakovanému namáhání
Nezapomeň ani na panty dveří. Pokud dveře při otevírání povolí, když se mírně kývají nebo při zavírání bouchnou jako trezor po výbuchu, je jasné, že byly používány častěji, než by měly. Takové opotřebení je typické zejména pro bývalé firemní nebo sdílené vozy. Skvělým tajemstvím, jak zjistíš, jak často byly dveře namáhány, je, otevřít je a lehce se je pokusit zvednout. Pokud jsou povolené, i když jen trochu, měl by ses mít na pozoru.
Uvolněné nebo poškozené plasty kolem palubní desky
Vizuální stopy pod kapotou a v interiéru také mohou odhalit pokus o manipulaci. Poškozené plasty kolem palubní desky, nenalehující kryty, „poškrabané“ šrouby nebo špatně dosazující displeje často prozrazují, že se někdo v přístrojové desce vrtal. A nebyl to výrobce.
Kdy být extra podezřelý?
Možná se teď ptáš, kdy je na místě být extrémně podezřelý? Hlavně tehdy, když se sejde několik červených vlajek najednou. Auto má extrémně nízký nájezd, ale interiér je opotřebovaný. Prodejce nemá žádné servisní záznamy nebo je „zapomněl doma“. Vozidlo bylo dovezeno ze zahraničí a najednou má kouzelných 120 000 km, přestože podle věku by mělo mít dvojnásobek. A cena? Příliš dobrá na to, aby byla pravdivá. Protože to není.
Průměrný roční nájezd je přibližně 15 až 20 tisíc kilometrů. Takže pokud ti někdo prodává desetileté auto s nájezdem 60 000 km, měl by ti hned ukázat i důkaz, že s ním jezdil jen v neděli do kostela. V opačném případě je to podezřelé.
Oči nelze podvést. Tachometr ano
Sleduj detaily. Dotykové plochy, opotřebení plastů, stav sedadel, pantů i palubní desky. Ověř si VIN v online databázích a v případě pochybností si auto vezmi na kontrolu do servisu.
Komentáře