Máš pocit, že tvoje auto ztrácí výkon? Často za to může tento nenápadný díl, o kterém většina řidičů ani netuší, upozorňuje mechanik
Zanesená nebo poškozená škrticí klapka způsobuje ztrátu výkonu, cukání motoru a vyšší spotřebu. Mechanik vysvětluje, jak funguje, co se při poruše děje a proč ji je třeba včas vyčistit nebo vyměnit.
Pokud se ti zdá, že tvému autu jaksi „chybí dech“, že se při rozjezdu sotva vleče a do kopce máš pocit, že táhneš přívěs plný kamenů, může být problém tam, kde bys ho vůbec nečekal. Automechanik z dílny Gills Point S Tire & Auto vysvětluje, že za takovým chováním často stojí škrticí klapka, nenápadný díl ukrytý mezi vzduchovým filtrem a motorem.
Co vlastně škrticí klapka dělá
Představ si ji jako dvířka, kterými motor „dýchá“. Když sešlápneš plynový pedál, klapka se otevře a do motoru se dostane více vzduchu, který se smíchá s palivem. Výsledkem je výkon, zrychlení a ten pocit, že auto „jede“.
Ve starších autech se otevírala mechanicky ocelovým lankem, které spojovalo pedál s klapkou. Dnes je však většina aut vybavena elektronickou škrticí klapkou, která reaguje na signál z pedálu plynu a otevírá se pomocí malého elektromotoru.
A právě ten bývá problém.

Jak poznáš, že něco není v pořádku
Mechanik z Gills Point S popisuje případ řidiče, který si stěžoval, že jeho auto „nechce jet“. Při rozjezdu z křižovatky nemělo žádný tah a do kopce se doslova trápilo. Po připojení diagnostiky zjistili, že klapka sice dostává napětí, ale téměř se neotevírala.
Možná se teď ptáš proč. Klapka se zasekávala a motorek uvnitř už nedokázal pohnout kovovou destičkou, která reguluje přísun vzduchu. „To je jako kdybys běžel se zavřenými ústy, prostě se udusíš,“ vysvětluje mechanik.
Když ji zanedbáš, čekej problémy
Pokud škrticí klapka selže, motor nedostává správné množství vzduchu. Auto pak ztrácí výkon, cuká, zhasíná při akceleraci a může se rozsvítit i kontrolka motoru nebo snímače průtoku vzduchu (MAF).
Kromě toho se zhorší spotřeba paliva, motor se může přiškrtit a u některých aut dokonce přepnout do nouzového režimu, ve kterém elektronika omezí výkon, aby zabránila poškození. Výsledek? Auto sotva jede, neudrží rychlost na dálnici a předjíždění se stává hazardem.
A to ještě není vše. Dlouhodobá jízda se špatně fungující klapkou může vést i k usazování karbonu v motoru, protože spalování nebude probíhat správně. V extrémních případech se může spálit katalyzátor nebo poškodit zapalovací svíčky.
Benzín versus nafta: rozdíl v úloze klapky
V benzínových (zážehových) motorech má škrticí klapka klíčovou úlohu, řídí množství vzduchu, které vstupuje do válců. Množství vzduchu se přímo promítá do množství vstřikovaného paliva, a tedy i do výkonu motoru.

U dieselových motorů je to však jiné. Ty regulují výkon změnou množství vstřikovaného paliva, nikoli vzduchu, ten se nasává stále naplno. Klapka má proto jen podpůrné funkce.
Jednou z nich je jemné vypnutí motoru. Když řidič vypne motor, klapka se na okamžik zcela uzavře, čímž zastaví přívod vzduchu a zabrání nepříjemnému „trhnutí“ při zastavení.
Další důležitou funkcí je EGR (recirkulace výfukových plynů). Klapka pomáhá vytvořit mírný podtlak v sacím potrubí, který je potřebný pro správnou funkci EGR ventilu. Pokud se klapka zanese nebo přestane fungovat, často se to projeví i problémy se systémem EGR nebo DPF filtrem.
@gillspointstire Here are a couple of signs that your throttle body could be failing 🚙💨 #automotive #cartok #mechanic #trucks #fyp ♬ original sound – Gills Point S Tire & Auto
Jak problém vyřešit
V mnoha případech pomůže vyčištění škrticí klapky, zejména pokud je jen zanesena olejem a prachem. Pokud je však porucha způsobena závadou motorku nebo snímače polohy, pomůže pouze výměna celé jednotky.
Je důležité vědět, že po čištění nebo výměně klapky práce nekončí. Moderní auta vyžadují takzvanou kalibraci.
Při ní se řídicí jednotka motoru „naučí“, kde je zcela zavřená a zcela otevřená poloha nové klapky. Pokud se tento krok vynechá, motor může běžet nepravidelně, mít vysoké otáčky nebo dokonce zhasínat, i když je klapka plně funkční. Adaptace se provádí diagnostickým zařízením a je běžnou součástí servisního postupu.
Když to necháš být, můžeš zůstat stát uprostřed křižovatky
Pokud se auto rozjíždí pomalu, dusí se nebo má nepravidelný volnoběh, nejde o maličkost. Elektronická škrticí klapka je jedním z hlavních prvků řízení motoru. Pokud selže úplně, můžeš zůstat stát na křižovatce bez možnosti se pohnout.
A to už není jen o komfortu, ale o bezpečnosti.

Komentáře