Mechanik prozradil, co se stane, když do auta naleješ příliš mnoho oleje. Většina řidičů o tomhle nemá ani tušení

Nalít do motoru více oleje „pro jistotu“ může tvé auto úplně zničit.

kontrola-oleja-v-aute-2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Motorový olej je jako krev pro tvé auto. Bez něj by se motor doslova zadřel a přestal fungovat. Jeho hlavní funkcí je mazání pohyblivých částí motoru, které pracují ve vysokých teplotách a při obrovském tření. Díky němu se písty mohou hladce pohybovat ve spalovacích válcích, klikový hřídel se netře o ložiska a celý motor zůstává chladný. To ale není jeho jediná úloha. Kromě toho pomáhá odvádět teplo, zachytává nečistoty, které by jinak poškozovaly vnitřní části motoru, a dokonce i utěsňuje mikroskopické mezery, čímž zvyšuje účinnost.

To vše ale platí pouze tehdy, pokud je ho v motoru správné množství. Mnoho řidičů si myslí, že čím více oleje nalijí, tím lépe motor ochrání. Ve skutečnosti si tím mohou způsobit obrovský problém. Přesně to se stalo majitelce Subaru XV, které skončilo v dílně mechanika Imrana Sokwaly. Na první pohled se zdálo, že auto ztratilo výkon a na palubní desce se rozsvítila kontrolka oleje. Na čerpací stanici jí poradili, aby olej „doplnila“, a bez rozmýšlení ho dolili víc. Výsledek? V motoru skončily celé dva litry navíc.

motorovy olej auta kontrola_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Na měrce oleje by měla být hladina vždy mezi dvěma značkami, ideálně u té horní. Pokud je ho více, než by mělo být, začne se celý proces v motoru měnit v katastrofu. Přebytečný olej se začne pěnit a míchat se vzduchem, což snižuje jeho mazací schopnosti. Motor pak najednou nepracuje efektivně, ztrácí kompresi a tím i výkon. To je důvod, proč auto najednou „netáhne“ a působí dojmem, jako by ztratilo sílu.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Proč se olej pění a co s tím má společného klikový hřídel

Hlavní příčinou pěnění není jen samotné přeplnění, ale i chování klikového hřídele. Ten se při chodu motoru otáčí obrovskou rychlostí a pokud hladina oleje přesáhne optimální úroveň, začne ho doslova šlehat jako metlička smetanu. V oleji vzniknou miliony drobných bublinek, které sice vypadají neškodně, ale představují obrovský problém. Vzduch je stlačitelný, a proto olej s bublinami nedokáže vytvořit souvislý mazací film. Motor sice „plave“ v oleji, ale jeho mazání je prakticky nulové. Výsledkem je zrychlené opotřebení ložisek, nadměrné tření a v extrémních případech i zadření motoru.

Ztráta výkonu, poškozená těsnění a problémy se zapalováním

Tím ale potíže nekončí. Nadměrný tlak v systému může poškodit těsnění a ventil PCV (ventil odvětrávání klikové skříně). Pokud se tyto součástky poškodí, olej se může dostat až ke svíčkám, kde vytváří vrstvy uhlíku. Auto začne vynechávat, cukat, špatně startovat a celkově ztrácí tah. To všechno jen proto, že někdo dolil olej „pro jistotu“.

Jak může přeplnění oleje zničit katalyzátor

Dalším problémem, o kterém se často mlčí, je poškození katalyzátoru nebo filtru pevných částic (DPF/GPF). Pokud se olej dostane přes ventilační systém do sání a následně do spalovací komory, při hoření vznikají výfukové plyny bohaté na saze a nespálené uhlovodíky. Motorový olej má úplně jiné chemické složení než palivo a jeho spalování vytváří látky, které se usazují na vnitřních stěnách katalyzátoru. Časem ho ucpou a znefunkční, přičemž výměna této součástky stojí stovky až tisíce eur.

ikona dpf filtru auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Mechanik Sokwala upozorňuje, že tyto problémy se mohou objevit velmi rychle a často jsou mylně považovány za poruchu motoru. Ve skutečnosti ale jde o obyčejnou chybu, přeplnění oleje. Řešení je přitom jednoduché: vypustit přebytek a vrátit hladinu na doporučenou úroveň. Po odstranění dvou litrů navíc se Subaru okamžitě vrátilo do normálu a začalo jezdit jako dřív.

@imransokwala It’s unfortunate to see many Car Owners falling victims to lack of information & spending thousands on issues they shouldn’t. For Any car problems , visit Precision Automotive or dial 0707938254 #fyp #kenyantiktok #mechanic #nairobitiktokers #goviral #engine #carsontiktok ♬ original sound – Imran sokwala

Pamatuj, že méně je někdy více. V případě motorového oleje to platí dvojnásob. Místo toho, abys motoru pomohl, mu totiž můžeš výrazně uškodit, a účet ze servisu tě pak bude bolet víc, než si dokážeš představit.

Komentáře