Mechanik prozradil triky, jak se starat o auto, aby vydrželo věčně a nekazilo se. Většina řidičů tohle ignoruje

Mechanik prozradil 5 tipů, jak prodloužit životnost auta.

ako sa starat o auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Máš pocit, že se o své auto staráš dobře, protože ho občas umyješ, vyměníš pneumatiky a doléváš olej? Pravda je, že to zdaleka nestačí. Podle známého mechanika, kterého můžeš znát na sociálních sítích pod přezdívkou „Mechanic Pat“, většina řidičů dělá chyby, které si ani neuvědomuje, ale potichu ničí auto zevnitř i zvenčí. Pokud s nimi přestaneš, můžeš autu přidat roky života a zároveň ušetřit stovky až tisíce korun na opravách.

Pečuj o pneumatiky, jinak zničíš podvozek

Pat hned na úvod zdůrazňuje, že jednou z nejdůležitějších věcí je péče o pneumatiky.

Říká: „Rotuj, vyvažuj a seřizuj geometrie kol.“

Možná se teď ptáš, proč je to tak důležité. Nerovnoměrné opotřebení pneumatik není jen nepříjemné, ale ničí části podvozku a může udělat řízení nebezpečné.

pneumatika
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Jinými slovy, pneumatiky se během jízdy neopotřebovávají rovnoměrně. Přední se sjíždějí rychleji než zadní nebo naopak a pokud je neprohazuješ, vzniká rozdílný vzor opotřebení. Auto tě začne táhnout na jednu stranu, což tě nutí neustále korigovat volant. To výrazně namáhá tlumiče, čepy, ložiska i celé řízení. Takové opravy často stojí stovky korun, ale prevence je jednoduchá. Rotace pneumatik každých 8 až 10 tisíc kilometrů, pravidelné vyvažování a alespoň jednou ročně kontrola geometrie kol. Náklady jsou minimální, úspora obrovská.

Neignoruj divné zvuky. Auto na tebe doslova křičí

Dalším častým problémem je ignorování podivných zvuků.

„To klepání, pískání nebo bouchání není rytmus tvého auta,“ říká Pat. „Je to jeho křik o pomoc.“

Každý zvláštní zvuk znamená, že se něco kazí. Může jít o uvolněný klínový řemen, který když praskne, auto zůstane nepojízdné. Stejně tak může jít o poškozené ložisko, které když zanedbáš, může zničit celé kolo. Pískání brzd je zase signál, že jsou opotřebované a pokud to ignoruješ, můžeš poškodit i brzdové kotouče, což je mnohem dražší oprava.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Dokonce i převodovka ti může dávat signály, když slyšíš chrastění nebo bouchání. Platí tu jedno pravidlo a to, čím dřív problém odhalíš, tím levnější oprava tě čeká. Opravit uvolněný řemen stojí pár desítek korun, ale pokud ho necháš prasknout, připrav si stovky. Auto ti vždy dává signály, jen je musíš poslouchat.

Udržuj auto čisté zvenku, zevnitř i zespodu

Pat také upozorňuje na to, že mytí auta není jen o vzhledu.

„Špína a sůl ti nežerou jen lak, ale i karoserii, gumy a spodek auta,“ vysvětluje.

Pokud auto nemyješ, prach, bláto a posypová sůl drží vlhkost na karoserii. Vlhkost urychluje korozi, která se začne pomalu „zakusovat“ do plechů. Jakmile začne rez, šíří se rychle a často už nepomůže ani broušení nebo lakování. Řešením je výměna dílů, což není levná záležitost.

umyvanie auta_5
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Nezapomínej ani na spodek auta. Sníh, sůl a vlhkost ho ničí nejvíc a jakmile se jednou začne rozpadat, opravy stojí stovky až tisíce korun. Důležitý je i interiér. Prach a vlhkost vytvářejí ráj pro plísně a bakterie. Pokud zanedbáš čištění klimatizace, můžeš mít v autě nepříjemný zápach a dokonce dýchat škodlivé spory.

Pravidelné mytí auta včetně spodku karoserie, podběhů a čištění interiéru výrazně prodlužuje jeho životnost a zachovává vyšší cenu při prodeji.

Nepodceňuj palivovou soustavu

Další věcí, kterou řidiči často podceňují, je palivová soustava.

„Používej kvalitní palivo a starej se o filtry,“ radí Pat. „Ucpané vstřikovače nebo filtr paliva jsou tichí zabijáci motoru.“

Když tankuješ levný benzín nebo naftu, riskuješ, že se v motoru usazují nečistoty a usazeniny. Ty ucpávají vstřikovače, filtry a spalovací komoru. Auto začne ztrácet výkon, zvýší se spotřeba a motor se zbytečně namáhá.

tankovanie paliva_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Abys tomu předešel, tankuj kvalitní palivo u ověřených čerpacích stanic a nezapomínej na pravidelnou výměnu palivového filtru, ideálně jednou za 30 tisíc kilometrů. Vyhýbej se také levným „zázračným aditivům“, která slibují čištění motoru. Většinou fungují opačně, motor ještě víc zanášejí a způsobují víc škody než užitku.

Nedovol, aby se motor přehřál

Poslední Patova rada je jednoduchá, ale často podceňovaná. Nikdy nedovol, aby se motor přehřál.

„Ignorování chladicí kapaliny je jako hrát ruskou ruletu s motorem,“ varuje.

Motor během jízdy vytváří obrovské množství tepla. Pokud chladicí kapalina chybí, je stará nebo je chladicí systém ucpaný, teplota prudce stoupá. Výsledkem mohou být poškozené písty, propálené těsnění pod hlavou nebo prasklý blok motoru. V takovém případě se připrav na opravy, které tě mohou stát i 50 000 korun a víc. Prevence je přitom směšně jednoduchá, jednou za měsíc zkontroluj hladinu chladicí kapaliny, stav hadic a čistotu chladiče. Zabere ti to minutu, ale může to zachránit motor.

@patricknowsall The Top 5 Thing You Can Do To Make Your Car LAST LONGER! 😲🤔 #carguy #automotive #mechanic #racing #cars ♬ original sound – Mechanic Pat

Nezanedbávej výměnu motorového oleje

Pat v jednom ze svých dalších videí ještě doplňuje důležitou radu, kterou řidiči často přehlížejí. Nezanedbávej výměnu motorového oleje. Starý olej postupně ztrácí své vlastnosti, houstne, přestává dobře mazat a motor se začne zbytečně přehřívat. To vede k rychlejšímu opotřebení pístů, ventilů a dalších pohyblivých částí.

kontrola oleja v aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud olej neměníš v doporučených intervalech, riskuješ vážné poškození motoru, které se může skončit jeho zadřením. Výměna oleje přitom stojí zlomek toho, co by tě stála oprava. Pokud výrobce doporučuje měnit olej každých 15 tisíc kilometrů, nedělej to až po 25 tisících. V tomhle případě se šetřit rozhodně nevyplatí.

Komentáře