Může ptáčí trus poškodit lak tvého auta? Většina řidičů netuší, co se s ním ve skutečnosti děje
Ptáčí výkaly mohou vážně poškodit lak auta, ale důvod tě možná překvapí. Nejde o kyselost, ale o enzymy, které rozkládají chemické vazby v laku. Proč je problém největší v létě a jak auto chránit?
Určitě jsi to už zažil. Přišel jsi z myčky aut a tvé auto bylo vyleštěné, jako by jsi ho právě koupil. Zaparkoval jsi ho večer před domem a ráno jsi na něm našel pozdrav, ale ne od sousedky, ale od holuba. Měl jsi na něm hned několik ptáčích trusů.
Ptáčí trus je noční můrou každého majitele auta a to ne proto, že vypadá nechutně, ale proto, že dokáže nenávratně poškodit lak. I když se taková skvrna může jevit jako neškodná, s jejím odstraněním by jsi rozhodně neměl otálet. Většina lidí si myslí, že lak poškozuje kyselost trusu. To je však jen mýtus. PH ptáčího trusu je takřka neutrální, tedy není dostatečně kyselý na to, aby rozleptal lak. Problém není v kyselosti, ale v něčem mnohem nezákonnějším. Na téma upozornil server pcimag.com.
Ptáčí trus totiž obsahuje speciální enzymy, které vznikají v trávicím systému ptáků. Do trusu se dostávají přirozeně během trávení potravy. Vědci identifikovali dva hlavní enzymy, a to amylázu a lipázu. Amyláza rozkládá cukry a lipáza se zaměřuje na tuky. A právě tyto enzymy po kontaktu s lakem začínají rozkládat chemické vazby, které drží ochranný průhledný nátěr pohromadě.
Lak na karoserii je obvykle tvořený takzvaným akrylovým melaminovým čirým lakem. Ten obsahuje speciální vazby, éterové a esterové, které zajišťují pevnost a lesk. A právě tyto vazby jsou ideálním cílem pro enzymy z ptáčího trusu.
Není náhodou, že jsme ti výše řekli, že ptáčí trus by jsi neměl nechávat dlouho na autě. Enzymy začínají pracovat okamžitě po kontaktu s povrchem karoserie. Rozkládají ochranné vazby, čímž lak ztrácí svou strukturu. Objevují se matné skvrny, lak se odlupuje, ztrácí lesk a dokonce i tvrdost.
Pokud k tomu připočteme letní horka, problém se ještě zvyšuje. Když na trus svítí slunce a lak se ohřeje na teplotu kolem 60 stupňů Celsia, což v létě není nic výjimečného, enzymy pracují rychleji a agresivněji. Během několika hodin tak může dojít k nenávratnému poškození vazeb.
Paradoxně však může teplota hrát i ve tvůj prospěch. Při ještě vyšší teplotě, například 80 stupňů Celsia, se enzymy začnou rozkládat, takže přestanou být účinné. Ale v běžných letních podmínkách máš prostě smůlu.
Pokud tedy na autě najdeš ptáčí trus, neotálej a odstraň ho co nejdříve. Čím déle ho necháš, tím více času dávají enzymy na to, aby sežraly tvůj lak. Opakovaně ho umyj, ideálně teplou vodou a měkkou houbičkou. Vyhněte se drsným kartáčům, které by mohly lak ještě více poškodit.
Jak zjistíš, že lak už trpí?
Možná se ptáš, jak zjistíš, že lak se již poškodil. Mezi nejčastější vizuální projevy patří matná skvrna, která se nedá jednoduše setřít, mírně světlejší okraje nebo mikrotrhliny v laku. Pokud se takovéto poškození neléčí, časem se může rozšířit.
Mimochodem, pokud by jsi chtěl předcházet problémům s trusem, auto voskuj. Jestliže své auto pravidelně voskuješ, vytváříš na laku dodatečnou ochrannou vrstvu, která může zpomalit pronikání enzymů.
Zajímavostí také je, že pokud máš drahé auto, to automaticky neznamená, že tvůj lak je lépe chráněný. Výzkumy ukázaly, že čiré laky s vyšším obsahem melaminu mají sice pevnější sítovou strukturu, ale mohou být paradoxně méně odolné vůči biologickým útokům. To znamená, že i dražší auta nemusí být automaticky lépe chráněna.