Pokud máš diesel, přečti si to dřív, než zničíš motor. Většina řidičů to vůbec netuší, právě ve chvíli, kdy se auto čistí, ho vypínají

Experti z DPF PRO vysvětlují, jak poznat regeneraci DPF filtru, proč ji nikdy nepřerušovat a jak krátké trasy ničí motor i samotný filtr. Nauč se číst signály svého auta a ušetříš stovky eur za servis.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Moderní diesely nejsou jen stroje, ale tak trochu živé organismy. Mají své rituály, své slabiny a hlavně, dávají ti najevo, když něco není v pořádku. Většina řidičů však tyto signály zcela ignoruje. A právě tehdy, kdy se ti zdá, že auto funguje naprosto normálně, může v jeho útrobách probíhat proces, který rozhoduje o jeho budoucnosti. Odborníci z DPF PRO připomínají, že regenerace DPF filtru, tedy filtru pevných částic, je pro diesel stejně důležitá jako dýchání pro člověka.

Jak poznáš, že tvůj filtr právě hoří a auto si čistí „plíce“

Během regenerace se motor chová trochu jinak. Spotřeba paliva se zvýší, volnoběžné otáčky stoupnou zhruba z 750 na 900 až 1000 otáček za minutu, ventilátor může po vypnutí motoru běžet dál a z výfuku jde nezvykle teplý vzduch. Právě tyto drobné změny jsou znamením, že auto spaluje saze usazené ve filtru a čistí si tak své „plíce“.

Některé vozy mají dokonce kontrolku DPF, která signalizuje, že filtr je zanesený a potřebuje vypálit. Pokud se však rozsvítí kontrolka žhavení nebo motoru, regenerace se pravděpodobně nepodařila a auto může přejít do nouzového režimu. V takovém případě je nutné navštívit servis.

ikona dpf filtru auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pasivní a aktivní regenerace fungují jinak, ale mají stejný cíl

Regenerace DPF probíhá dvěma způsoby, pasivně a aktivně. Pasivní regenerace se děje nenápadně během delších jízd, když se výfukové plyny zahřejí na teplotu okolo 350 až 500 °C. Saze se při těchto teplotách spalují samy, bez zásahu řídicí jednotky. Aktivní regenerace se naopak spouští automaticky ve chvíli, kdy je filtr více zanesený. Řídicí jednotka pak vstříkne malé množství paliva navíc, aby zvýšila teplotu ve filtru přibližně na 600 °C a saze spálila rychleji. Právě tehdy řidič pozoruje zvýšené otáčky, vyšší spotřebu či běžící ventilátor.

Pokud regeneraci přerušíš, můžeš motor zničit, aniž bys to věděl

Největší chybou, kterou může řidič udělat, je regeneraci přerušit, například vypnutím motoru během procesu. Pokud se regenerace nestihne dokončit, nespálená nafta stéká do oleje a dochází k jeho ředění. Olej pak ztrácí mazací schopnosti a může vážně poškodit motor.

Proto, když si všimneš příznaků regenerace, nech auto proces dokončit, ideálně pokračuj v jízdě alespoň 15 až 25 minut při vyšších otáčkách. Odborníci zároveň upozorňují, že pro vozy s DPF filtrem je nutné používat speciální oleje s označením Low SAPS (např. ACEA C3), které snižují tvorbu popela a jsou šetrnější k filtru. Pokud jezdíš převážně krátké trasy, měl bys olej měnit častěji, než doporučuje výrobce.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Krátké trasy jsou tichým zabijákem DPF filtru

Největším nepřítelem DPF je městský provoz. Pokud denně jezdíš jen krátké vzdálenosti do práce a zpět, motor ani výfuk se nestihnou zahřát a regenerace se buď nespustí, nebo zůstane nedokončená. Auto se ji pak snaží opakovat častěji, někdy i každých 100 kilometrů, což je jasný signál problému. Naopak řidiči, kteří pravidelně jezdí delší trasy, například po dálnici, mívají s DPF minimální potíže, protože filtr se dokáže průběžně čistit.

Popel je tichý nepřítel, který filtr pomalu zabíjí

Odborníci z DPF PRO připomínají, že regenerací se sice spalují saze, ale ve filtru zůstává popel, který se nevypálí. Právě ten postupně snižuje vnitřní objem filtru a časem způsobí, že filtr je nutné vyměnit nebo profesionálně vyčistit.

Životnost DPF se běžně pohybuje mezi 180 až 250 tisíci kilometry, ale v praxi jsou rozdíly obrovské. DPF PRO uvádí i extrémní případy, jedno auto mělo filtr ucpaný už po 15 tisících kilometrech, jiné ho mělo plně funkční i po 900 tisících. Rozdíl je jednoduchý: městská jízda versus dlouhé dálniční trasy.

Pokud tedy zjistíš, že má tvé auto najednou vyšší otáčky, větší spotřebu nebo běží ventilátor i po vypnutí, nepanikař. Naopak, dopřej mu čas, aby regeneraci dokončilo. Pokud máš pochybnosti, zajdi na preventivní diagnostiku.

Odborníci z DPF PRO říkají jasně: „Malý problém vyřešíš levně, velký tě bude stát hodně peněz. Naslouchej svému autu, samo ti napoví, kdy potřebuje dýchat.“

Komentáře