Používat systém STOP-START v autě? Expert prozradil, co si o tom myslí a proč by ses měl řídit jeho doporučením

Systém start-stop se může zdát výhodný, ale nemusí to být tak, upozorňuje expert na auta.

system stop start auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Dnes každé nové auto na trh přichází se systémem stop-start. Mnozí řidiči si myslí, že to přímo nařizuje zákon, ale to není pravda. Zákon sice neříká, že každé auto ho musí mít, ale přísné emisní normy výrobce nutí, aby spotřebu a emise snižovali kdekoliv to jde. A stop-start je jednoduchý a levný způsob, jak dosáhnout těchto čísel.

Na první pohled se jedná o perfektní nápad. Když zastavíš na semaforu a motor se vypne, logicky se nepalí benzín. Ale kolik skutečně ušetříš? Moderní motory dnes při opětovném nástupu spotřebují jen zanedbatelné množství benzínu, přibližně jako v průběhu jedné až dvou sekund volnoběhu. V minulosti to bylo přibližně tolik benzínu, jako kdybys stál zhruba deset sekund na volnoběhu. To znamená, že pokud stojíš déle, skutečně něco ušetříš.

palivo auto spotreba_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Myslíš si, že stop-start zásadně šetří palivo?

Problém je, že mnozí řidiči mají o této technologii zkreslené představy. Někteří věří, že ušetří nějaký litr benzínu na jízdu, což prostě není pravda. Stop-start není zázračná funkce, ale spíše drobná pomoc.

Dalším často se vyskytujícím problémem je, že tento systém způsobuje velkou zátěž na auto baterii. Dnešní baterie v automobilech mají obvykle délku života průměrně čtyři roky a u kvalitnějších baterií je to šest let a stálým vypínáním a zapínáním motoru, ji jednoduše více namáháš a tím zkracuješ její životnost.

bateria-v-aute-2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pak tu je další problém, na který málokdo myslí. Když máš v autě systém stop-start, motor se při zastavení vypne a po uvolnění spojky nebo stisknutí plynu se znovu spustí. To znamená, že startér, což je součást, která motor roztočí, pracuje mnohem častěji než v autě bez této funkce, resp. když je deaktivována. V obvyklém autě startér použiješ jen párkrát za den, ale se stop-startem to může být desítky až stovky krát denně, zejména pokud jezdíš po městě.

Pak tu je ještě problém s dvouhmotovým setrvačníkem, který ale najdeš především v moderních naftových motorech a v silnějších benzínových motorech. Jde o část mezi motorem a převodovkou, která pomáhá tlumit otřesy a zajišťuje plynulé rozjezdy. Časté vypínání a zapínání motoru znamená, že se tyto díly více namáhají. Proto jsou v autech se stop-startem sice zesílené, ale stále platí, že pokud hodně jezdíš po městě a rozjíždíš se nerozvážně, opotřebují se rychleji.

Proto auto expert obecně doporučuje, abys tento systém spíše nepoužíval. Můžeš sice dosáhnout nějaké úspory na benzíně, ale komponenty auta opotřebuješ dříve, než je nezbytné.

Komentáře