Přeskakuješ rychlosti při řízení auta? Expert vysvětluje, co to dělá s tvou převodovkou a spojkou

Přeskočení převodových stupňů může někdy snížit spotřebu paliva, ale pokud se provádí nesprávně, zbytečně zatěžuje synchronizátory a převodovku.

radiaca paka rychlost auto
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Určitě to není nič příjemné, když musíš navštívit servis a nechat své auto opravit. K poruchám však často přispívají i zlozvyky, které si řidiči ani neuvědomují. Jedním z nejběžnějších je například to, že mnozí řidiči mají během jízdy nohou na spojkovém pedálu. Pokud to děláš i ty, věz, že tímto zlozvykem přispíváš k rychlejšímu opotřebení spojky.

I mírné sešlápnutí spojky totiž vytváří tlak na její mechanismus, čímž dochází k nechtěnému tření mezi spojkovým kotoučem, tlakovým talířem a vymezovacím ložiskem. Z dlouhodobého hlediska toto chování vede nejen ke zvýšenému opotřebení, ale i k riziku přehřátí a následného poškození. Výsledkem může být zkrácení životnosti spojky a potřeba nákladné výměny.

Dalším zlozvykem, na který upozornil tvůrce obsahu o autech Dominiccars_sk na sociálních sítích, je přeskakování převodových stupňů. Například, když z dvojky řadíš rovnou na čtyřku, nebo naopak, při podřazování ze čtyřky na dvojku bez mezištupně. Děláš to i ty? Pojďme se podívat, co se při tom děje s tvým autem.

Přeskakuješ rychlosti při jejich řazení?

Jak vysvětluje expert na auta, někteří řidiči přeskakují rychlosti v snaze ušetřit palivo nebo zintenzívnit motorové brzdění. Moderní manuální převodovky jsou sice navrženy tak, aby zvládly i takovéto řazení, každý stupeň je totiž vybaven synchronizátorem. Tento komponent se stará o to, aby ozubená kola převodového stupně a výstupní hřídel měly stejné otáčky. Pouze tak můžeš zařadit hladce a bez zadrhnutí.

riadenie rychlosti_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Problém však vzniká zejména při podřazování. Když například zařazuješ ze čtyřky přímo do dvojky, synchronizátory musí zvládnout výrazně větší rozdíl otáček. To je více zatěžuje a časem vádí k jejich rychlejšímu opotřebení. Důsledkem může být těžší řazení, nepříjemné zvuky, nebo dokonce poškození převodovky, pokud se synchronizátory opotřebují natolik, že přestanou správně fungovat.

Zároveň platí, že pokud při podřazování zařadíš nižší stupeň při příliš vysokých otáčkách, může dojít k trhnutí motorem a prudkému zpomalení. Takový náhlý přechod může poškodit nejen převodovku, ale také motor nebo pohon, například dvojmásitý setrvačník.

Obecně se proto doporučuje, abys rychlosti nepřeskakoval, zejména při podřazování. Pokud se přesto rozhodneš pro tento způsob řazení, například při svižné jízdě nebo pro úsporu paliva, řiď se několika zásadami. Při vyšších rychlostech chvíli počkej v neutrálku, aby se otáčky přirozeně snížily. A pokud podřazuješ, použí tzv. meziplyn, tedy krátké přidané plynování během řazení, čímž vyrovnáš otáčky motoru a ozubených kol. To výrazně šetří synchronizátory a snižuje mechanické rázy.

Přeskakování rychlostí tedy není automaticky chybou, pokud víš, co děláš a děláš to citlivě. V sportovní jízdě se takový způsob řazení používá běžně, hlavně s využitím meziplynu. Pro běžného řidiče se obecně doporučuje dodržovat klasické řazení podle pořadí, což sníží riziko poškození převodovky.

A co když máš automat? V takovém případě je to jednoduché, automatická nebo robotizovaná převodovka si otáčky i řazení řídí sama a přeskakování rychlostí není tvou starostí.