Řidiči tohle úplně ignorují. Mechanik prozradil, jak poznáš, že se tvoje převodovka brzy pokazí

Řidiči často ignorují první varovné signály, že jejich převodovka trpí.

riadiaca paka neutral_titulka
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Každý řidič to zná. Auto jede normálně, a najednou se začne chovat divně. Trochu víc škubne, otáčky zbytečně vyskočí nebo se zespodu ozve zvláštní kovový zvuk. Většina lidí si řekne: „To nic, to je jen maličkost.“ Jenže právě tyhle „maličkosti“ bývají prvním znakem, že tvoje převodovka má své dny sečtené. A když jednou odejde, připrav si pořádnou sumu.

Mechanik a známý autíčkář Andy z kanálu Andy’s Auto Advice varuje, že existuje několik jasných signálů, které ti auto dává ještě předtím, než převodovka definitivně selže. A netýká se to jen automatů, i řidiči s manuálem by měli zbystřit pozornost.

Otáčky „tancují“ při přeřazení

Andy tomu říká transmission flutter, což je jev, kdy auto zrychluje, chystá se přeřadit a otáčky motoru na okamžik vyletí výš, než by měly. Jako by se převodovka neuměla rozhodnout, kdy zařadit.

Tento efekt je typický pro automatické převodovky, protože ty řídí přeřazení samy, pomocí tlaku oleje a elektroniky. Když tlak klesá, lamely se kloužou a převodovka se zdráhá přeřadit.

V manuálu se to projevuje jinak, řidič sám přeřadí, ale otáčky po puštění spojky stoupnou nebo klesnou prudčeji, než by měly. To bývá známka prokluzující spojky nebo špatného záběru.

riadiaca paka neutral_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Tak či onak, v obou případech to znamená jediné, něco se děje s přenosem výkonu mezi motorem a převodovkou a je čas to řešit.

Tvrdé a trhavé řazení

Řazení bys vůbec neměl cítit. Pokud ale máš pocit, že auto při přeřazení trhne nebo nadskočí, něco není v pořádku.

V automatu jde o jev zvaný hard shifting, převodovka při řazení doslova kopne, protože olej je špinavý, tlak slabý nebo ventily v hydraulickém tělese zanesené.

V manuální převodovce je tvrdé řazení často důsledkem opotřebovaných synchronizátorů nebo nepřesné spojky, která nezabírá plynule. Pokud musíš řadit silou, něco už není ideálně namazané nebo srovnané.

V obou případech platí, že každé takové „kopnutí“ převodovku opotřebovává zevnitř, a čím déle to necháš být, tím víc ji ničíš.

Kovové zvuky zespodu auta

Pokud zespodu slyšíš skřípání, kovové dunění nebo bouchání při řazení, nečekej, že to přejde. Automatická převodovka má být při chodu úplně tichá, ale platí to i pro manuál.

V automatu tyto zvuky často znamenají poškozená ložiska, uvolněné součástky nebo spálený olej, který už neplní mazací funkci.

V manuálu mohou pocházet z ložiska spojky, vystřeďovacího ložiska nebo z diferenciálu. Pokud se hluk objeví právě ve chvíli, kdy pouštíš spojku nebo řadíš, je to varovný signál.

Čím déle to ignoruješ, tím víc kov o kov „pracuje“ a tím dražší bude účet v servisu.

Prokluzování převodovky nebo spojky

Nejtypičtější znak, že tvoje převodovka má své dny sečtené. Šlápneš na plyn, otáčky vyletí nahoru, ale rychlost nepřibývá. Až po chvíli „chytí“ a přeřadí.

spojka v aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

V automatu jde o klasické slipping, lamely uvnitř se kloužou, tlak oleje je nízký a převodovka se nedokáže uzamknout do správného poměru.

V manuálu to samé způsobuje prokluzující spojka, lamela už nedrží a místo pevného záběru jen pálivě klouže.

Řidiči se to často snaží zachránit výměnou oleje nebo přidáním aditiva, ale to pomůže jen dočasně. Pokud systém prokluzuje, jde už jen o to, jestli se rozpadne za pár týdnů nebo pár kilometrů.

Přehřátí převodovky

Ne všechna auta mají ukazatel teploty převodovky, a proto si většina řidičů ani nevšimne, že ji „vaří“.

V automatech se olej přehřívá nejčastěji, protože se tam hydraulicky přenáší výkon přes měnič. Když teplota stoupne nad limit, olej ztratí viskozitu a začne se chovat jako voda – ztratí mazání i ochranu. Vnitřní části se mohou začít „připejkat“ a po takovém přehřátí se převodovka většinou už nevzpamatuje.

V manuálu se přehřívání děje zřídka, ale není nemožné, například při dlouhém tahání přívěsu do kopce nebo při sportovní jízdě. Olej se také rozkládá teplem a ztrácí schopnost chránit ozubení.

@andysautoadvice 5 ways to know your transmission is on its last leg. #carfacts #carknowledge #carmaintenance #cartips #carhelp #transmission #caradvice #cars #carmaintenancetips #automotivetiktok #learn ♬ original sound – Andy’s Auto Advice

Okamžitá kontrola oleje (ATF nebo převodového)

Pokud zaznamenáš kterýkoli z těchto příznaků, tvojí první a nejrychlejší akcí by měla být kontrola oleje v převodovce.

V automatech sleduj hladinu a barvu ATF oleje, má být průhledný, červený (nebo podle specifikace). Pokud ztmavne do hněda nebo černa a páchne po spálenině, olej je znehodnocený a převodovka už trpí.

V manuálu olej nebývá červený, ale spíš čirý až jantarový. Pokud ho je málo, máš únik. Pokud je hustý, černý nebo v něm cítíš kov, jde také o varování. Tato jednoduchá vizuální kontrola je nejrychlejší domácí diagnostika, kterou zvládne i laik.

Chybějící prevence: Převodovku je třeba servisovat

Andy často připomíná, že žádná převodovka není nesmrtelná, ani automatická, ani manuální. „Celoživotní náplň“ je marketingový mýtus.

Olej se časem zanáší kovovým prachem a degraduje. Pokud ho pravidelně nevyměníš (u automatu obvykle každých 60 000 až 100 000 km, u manuálu každých 100 000 až 150 000 km), riskuješ, že se uvnitř usadí nečistoty a poškodí ventily, ložiska či ozubení.
Zkrátka, převodovku nezničí náhoda, ale zanedbaná údržba. Ať už jezdíš na automatu nebo manuálu, olej a jeho kontrola jsou tvojí nejlevnější pojistkou proti katastrofě.

Komentáře