Servis ti to neřekne, ale mechanici to vědí. Takhle si potichu zabíjíš auto každý den

Nejde o velké investice, ale o malé věci, které uděláš dřív, než se něco pokazí. Protože auto ti nikdy nezdechne jen tak, vždy tě nejdřív varuje. Jen ho musíš poslouchat.

start-auta-motor-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

V dílně to vidí každý den. Auta, která by mohla jezdit ještě roky, ale skončí kvůli úplným hloupostem. Známý automechanik, který na sociálních sítích vystupuje jako Mechanic Pat a jehož videa mají miliony zhlédnutí, otevřeně řekl, co ti většina servisáků neřekne. Ne proto, že by nechtěli, ale protože na to prostě nemají čas.

Tady je jeho pět nejdůležitějších rad, které ti zachrání auto i peněženku.

Kontroluj tlak v pneumatikách, když jsou studené

Pokud tlak měříš hned po jízdě, děláš chybu. Vzduch v pneumatice se po zahřátí rozpíná a tlak vypadá vyšší, než ve skutečnosti je. A to je problém.

Pokud je tlak nízký, guma se víc ošlehává o kraje a opotřebovává se rychleji. Když je příliš vysoký, sjíždí se střed. V obou případech si koleduješ o předčasnou výměnu pneumatik a auto ti bude jezdit tvrdě a nejistě. Nejlepší je měřit tlak ráno, dokud jsi ještě nikam nejel.

Vyčisti kontakty na baterii

Většina lidí si na baterii vzpomene až tehdy, když auto nestartuje. Ale Pat říká jasně:

„Stačí trochu koroze a tvůj startér se může jít pást.“

Stačí pár minut, sundat kabely, použít kartáček a trochu jedlé sody s vodou. Zbavíš se nánosů, které brání proudu procházet. Jednoduchý krok, který tě může zachránit před voláním odtahovky.

bateria-v-aute-2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Zkontroluj řemeny a hadice

Pokud něco pod kapotou píská, škrábe nebo vypadá natekle, nečekej. Řemen se může kdykoli přetrhnout a hadice chladicí kapaliny prasknout. Výsledek? Pára zpod kapoty a ty na kraji silnice s telefonem v ruce.

Mechanik Pat říká, že to je „nejhloupější důvod“, proč lidé končí u odtahovky. Levná oprava dnes, nebo velká katastrofa zítra.

Brzdová kapalina není věčná

Většina řidičů netuší, že brzdová kapalina se časem kazí. Pohlcuje vlhkost ze vzduchu, a když je tmavá nebo cítit spáleninou, je po ní.

Starý olej v brzdách způsobí, že pedál bude měkký a brzdy zaberou pozdě. Tehdy ti už nepomůže modlení, jen čerstvá kapalina.
Pat doporučuje ji měnit každé dva roky. Levnější, než riskovat hromadu plechu.

Podívej se občas pod auto

Není to žádná věda. Stačí se sehnout a zkontrolovat, jestli něco neteče. Malý flíček oleje nebo chladicí kapaliny se může změnit ve velký problém.

Pat tvrdí, že „nejdražší opravy vznikají z nejmenších kapek“. Když si toho všimneš včas, ušetříš stovky eur.

Dodržuj intervaly a specifikace motorového oleje

Tohle sice Pat ve videu nezmínil, ale každý mechanik ti potvrdí, že je to úplný základ. Vyměnit olej a filtr není jen rituál, ale doslova pojistka života tvého motoru.

Pokud jezdíš s olejem, který má dávno po záruce, nebo jsi do auta nalil špatný typ, riskuješ usazeniny, přehřívání a opotřebení turbodmychadla.

„Vyměnit filtr a olej je nejlevnější pojistka, kterou můžeš svému motoru dát.“

Nezáleží jen na viskozitě (např. 5W-30), ale i na normě, kterou předepisuje výrobce (ACEA, API, VW, BMW, Ford…).

motorovy olej_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Sleduj hladinu chladicí kapaliny

I když se to zdá jako detail, právě nízká hladina chladicí kapaliny je nejčastější příčinou přehřátí motoru. Pokud ti v nádržce ubývá, někde máš netěsnost.

Pokud to ignoruješ, riskuješ poškození těsnění hlavy válců nebo dokonce úplné zničení motoru. Kapalina se navíc má pravidelně měnit, po čase ztrácí schopnost chránit systém před korozí.

Tyhle rady zní jednoduše, ale právě proto je většina řidičů ignoruje. A pak se diví, že auto nestartuje, hučí, vibruje nebo brzdí jako staré kolo. Mechanik Pat říká na rovinu:

„Kdo se o svoje auto nestará, ten si koleduje o pořádnou facku od reality.“

Nejde o velké investice, ale o malé věci, které uděláš dřív, než se něco pokazí. Protože auto ti nikdy nezdechne jen tak, vždy tě nejdřív varuje. Jen ho musíš poslouchat.

Komentáře