Škodí autu systém stop-start? Podívej se, co na to říká expert
Systém start-stop v moderních autech šetří palivo a snižuje emise, ale mnoho řidičů se obává, že poškozuje motor, startér nebo baterii. Podívej se, kdy je použití této technologie v pořádku a přináší výhody a kdy naopak ne.
Dnes tě u nového auta asi nepřekvapí, když se motor sám vypne na semaforu. Jde o systém start-stop, jehož úkolem je šetřit palivo a snižovat škodlivé emise. Princip jeho fungování je jednoduchý, jestliže vozidlo stojí a motor běží naprázdno, spaluje palivo úplně zbytečně. Tak proč ho nevypnout?
Tento systém je odpovědí výrobců aut na stále přísnější emisní normy Evropské unie. Zajímavostí je, že i když jde o reakci na environmentální požadavky EU, samotný systém start-stop není předepsán žádným konkrétním zákonem. Automobilky ho zavedly dobrovolně, jednoduše proto, aby se vůbec vešly do povolených emisních kvót.
Přesto ho řada řidičů okamžitě vypne, jakmile nastartují auto. Důvod? Někdy jde o mírný diskomfort, auto po zastavení na křižovatce vyráží s malým zpožděním. Jiné kvůli obavám, „Co když se motor pokazí?“ nebo „Co když odejde startér či baterie?“ Zvláště při hustém provozu, kde se systém zapíná neustále, může řidič nabýt pocitu, že auto trpí.
Poškozuje auto systém start-stop?
Ale jsou tyto obavy oprávněné? Podle studie americké laboratoře Argonne National Laboratory ne. Při běžném používání je vliv systému start-stop na opotřebení komponentů prakticky zanedbatelný. Moderní startéry jsou totiž navrženy tak, aby zvládly 30 000 až 60 000 startovacích cyklů. Průměrně aktivní řidič, který denně absolvuje do 10 startů, tak dosáhne hranice životnosti systému až po 10 letech jízdy. Je také důležité zdůraznit, že studie mluví o běžných spalovacích motorech.
A co baterie? Ta je o něco citlivější, ne na počet startů, ale na to, zda se mezi nimi stíhá nabíjet. Pokud auto jezdí jen krátké trasy, například z domu do obchodu a zpět, bez delšího přesunu, může se baterie postupně vybíjet a její životnost klesá. Podle výzkumu je ideální, pokud auto mezi jednotlivými starty ujede alespoň 8 až 10 kilometrů. Pak se stihne dobít a start-stop systém ji zásadně nepoškodí.
Kolik paliva ušetříš systémem start-stop?
Ekonomicky je systém také výhodný. Jeden start spotřebuje asi tolik paliva, jako deset sekund volnoběhu. Pokud tedy motor vypneš například na minutu, úspora je okamžitá. Studie dokonce uvádí, že při vypínání motoru během krátkých přestávek, na semaforech, v kolonách, se úspora na palivu stává větší než potenciálně náklady na výměnu startéru nebo baterie.
Kdy může systém start-stop auto poškodit?
Zatím všechno vypadá růžově. Ale pravdou je, že tento systém může být v některých situacích kontraproduktivní. Možná se nyní ptáš, kdy tedy může start-stop systému skutečně uškodit? Nebezpečí hrozí především při extrémním používání, například pokud se motor denně nastartuje více než 20krát, zejména při krátkých přesunech.
I při vyšším počtu startů, tedy nad deset za den, je používání tohoto systému stále v pořádku, pokud vozidlo mezi jednotlivými starty ujede alespoň 8 až 10 kilometrů, aby se baterie stihla dostatečně dobít. Jinými slovy, pokud neujedeš dostatečnou vzdálenost, měl bys systém raději deaktivovat.
Pokud dojde k třiceti a více startům denně, například během jízdy v hustém městském provozu, může to vést k rychlejšímu opotřebení startéru. Neznamená to však okamžité nebo vážné poškození, protože startér je konstruován na 30 000 až 60 000 cyklů.