Spotřeba paliva při 160 km/h je brutálně vyšší než při 100. Máme přesná čísla!
Myslíš, že vyšší rychlost znamená jen o trochu vyšší spotřebu? Podívej se, jak moc stoupá spotřeba paliva při 160 km/h oproti stovce.
Pravděpodobně už jsi někdy tankoval palivo a to neustále teklo do nádrže a s ním stoupala finální suma do výšin, až ti lezla na nervy. Palivo obecně není levné a tvůj styl jízdy značně ovlivňuje, jak rychle ho spotřebováváš.
Moderní auta ti dokáží ukázat reálnou spotřebu paliva během jízdy, takže si můžeš podívat, kolik litrů jsi spálil(a) cestou z bodu A do bodu B. Taková vizualizace spotřeby paliva ti může dát pocit, že jezdíš neekonomicky.
Většina aut však průměruje spotřebu po delší dobu, a proto se může zdát, že když na dálnici šlápneš na plyn, spotřeba se tak dramaticky nemění. Jinými slovy, můžeš mít pocit, že jezdíš úsporně. Ale není to zcela pravda. Jak určitě dobře víš, čím rychleji jedeš, tím více paliva auto spotřebovává. Ale málokdo si uvědomuje, jak moc může spotřeba vzrůst. Tému se věnoval portál Telegrafi.com, který se odkazoval na statistiky německého autoklubu ADAC.
Na vyšších rychlostech „logika přestává fungovat“
Není tajemstvím, že čím vyšší rychlost, tím více tvoje auto „žere“. Ale víš, o kolik více? Zde už jde stranou jednoduchá logika. Mnoho lidí si myslí, že když zrychlí o 20 km/h, spotřeba roste také jen o 20 %, nebo méně. Nejčastější argument je, že je ekonomičtější jet rychleji a udržovat konstantní rychlost. Ale to tak nefunguje, alespoň ne v tomto případě. Hlavní roli hraje odpor vzduchu, který roste kvadraticky. Jinak řečeno, když jedeš dvakrát tak rychle, odpor vzduchu je čtyřnásobný.
Německý autoklub ADAC přišel s čísly, kterými tě může překvapit. Obvyklé auto střední třídy spotřebuje při jízdě rychlostí 160 km/h až o dvě třetiny více paliva než při 100 km/h. To znamená, že když ti při stovce na sto kilometrů stačí 6 litrů, při 160-ke můžeš spálit klidně i 10.
Proč je rozdíl tak výrazný?
Důvodem není jen to, že motor běží rychleji. Hlavním faktorem je již zmíněný odpor vzduchu, který roste mnohem rychleji než samotná rychlost. A právě proti němu se musí auto neustále bránit. Čím rychleji jedeš, tím víc energie potřebuješ jen na to, aby si udržel(a) tuto rychlost. Motor tedy musí dodávat vyšší výkon, což zvyšuje jeho zatížení a tím také přirozeně spotřebu paliva.
Kromě toho se při vyšší rychlosti více zatěžují i převodovka, pneumatiky a dokonce i brzdy, které musí zvládat vyšší teploty a mechanické síly. Všechny tyto faktory spolu způsobují, že jízda na vysoké rychlosti je nejen neekonomická, ale také technicky náročnější pro celé auto.
Pokud se teď ptáš, jaká je ideální rychlost pro úspornou jízdu, odpověď je jednoduchá, někde mezi 90 a 110 km/h.
V tomto rozmezí motor pracuje nejefektivněji. Není ani zbytečně pomalý, ani přetížený. Moderní motory jsou konstruované tak, aby dosahovaly optimální poměr mezi výkonem a spotřebou právě v tomto pásmu. Spalování paliva probíhá rovnoměrně, otáčky nejsou příliš vysoké a auto se pohybuje svižně tak, abys bez problémů stíhal(a) provoz na rychlostních komunikacích i dálnicích.
Pokud jedeš pomaleji než 90 km/h, spotřeba může být ještě o něco nižší, ale často musíš zařazovat nižší stupně a snižuje se tím celková účinnost jízdy. Naopak, pokud překročíš 110 km/h, motor musí vynakládat stále více energie na překonání odporu vzduchu, což logicky zvyšuje také spotřebu paliva.