Startuješ auto se sešlápnutou spojkou nebo v neutrálu? Spousta řidičů dělá tuhle chybu
Správný způsob startování auta dokáže prodloužit životnost baterie i startéru.
Sedneš si do auta, otočíš klíčkem a jedeš. Takto to děláme všichni a málokdo se zamýšlí nad tím, jestli vlastně startuje správně. Jenže experti z carwise_official upozorňují, že i taková maličkost, jako je způsob nastartování, rozhoduje o tom, jak dlouho vydrží tvoje baterie, startér a dokonce i samotný motor. Většina řidičů se přitom spoléhá na neutrální polohu převodovky, ale právě tehdy dělají chybu.
Co se děje, když startuješ v neutrálu
Pokud máš zařazený neutrál a nesešlápneš spojku, motor je sice odpojený od kol, ale stále je propojený s převodovkou. V praxi to znamená, že startér musí při otočení klíčkem roztočit nejen motor, ale i část převodovky a olej v ní. A to už není lehká práce.
Olej, hlavně když je studený a hustý, klade odpor, a startér spolu s baterií se musí víc namáhat. Je to podobné, jako kdybys chtěl rozjet kolo se zataženou brzdou. Jde to, ale vyžaduje to zbytečně moc síly.
Co se děje, když startuješ se spojkou
Úplně jiná situace nastane, když při startu sešlápneš spojku. V tu chvíli se motor od převodovky úplně odpojí a startér tak roztáčí jen samotný motor. Odpor převodovky a oleje zmizí, motor naskočí rychleji a baterie odvede menší práci. Pro celé auto je to jednodušší a šetrnější řešení. Pokud bychom to měli přirovnat, je to jako tlačit kolo bez zatažené brzdy – jde to hladce a bez zbytečného odporu.
Proč to výrobci vyžadují
Není proto náhoda, že většina nových aut dnes už řidiče ani nenechá nastartovat bez sešlápnuté spojky. Výrobci zavedli tento bezpečnostní prvek nejen proto, aby chránili startér a baterii, ale i aby zabránili nepříjemným nehodám. Představ si, že máš omylem zařazenou rychlost a otočíš klíčkem bez spojky, auto může poskočit dopředu nebo dozadu a nadělat víc škody, než si myslíš. Se sešlápnutou spojkou se tomuto riziku úplně vyhneš.
Možná tě teď napadlo, že neustálé sešlapování spojky opotřebovává ložisko. Ano, je to pravda, vypínací ložisko se každým sešlápnutím mírně opotřebuje. Přichází do kontaktu s přítlačným talířem spojky. Tento kontakt způsobuje minimální tření a tím pádem i opotřebení. Jde však o běžné opotřebení, na které je ložisko konstruováno. Jinými slovy, toto opotřebení je ve srovnání s tím, co ušetříš na baterii a startéru, zanedbatelné. Baterie i startér patří mezi dražší součástky a jejich výměna dokáže pořádně provětrat peněženku. Ložisko vydrží statisíce sešlápnutí, takže pokud vždy při startu sešlápneš spojku, tvoje auto na tom bude jen a jen lépe.
@carwise_official Follow for more car tips! #cars #fyp #cartips #carhacks #tipsandtricks ♬ original sound – CarWise
Verdikt je tedy jednoznačný, startuj vždy se spojkou. Není to žádná zbytečná rada, ale jednoduchý zvyk, který ti může ušetřit spoustu starostí. Možná se ti zdá, že jde jen o maličkost, ale právě tyto drobnosti rozhodují o tom, jestli bude tvoje auto spolehlivě fungovat, nebo tě jedno ráno nechá ve štychu.
Komentáře