Stává se ti, že při řazení zpátečky nejde zařadit? Znamená to, že je auto rozbité, nebo je za tím něco jiného?

Zasekává se ti zpátečka a páka nejde zařadit? Dominiccars vysvětlil, proč se to děje, a ukázal jednoduchý trik, který ti pomůže vycouvat bez nervů.

riadiaca paka auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Už se ti někdy stalo, že jsi chtěl zařadit zpátečku, ale páka se zasekla a nešla tam dát ani za nic? Žádný stres, nejsi v tom sám. Tento problém zná většina řidičů a dokonce i zkušení autíčkáři. Na sociálních sítích ho podrobně rozebral známý expert na auta, Dominiccars, kterého sledují desetitisíce fanoušků. A vysvětlení tohoto problému i jeho řešení je jednodušší, než si myslíš.

Zpátečka není jako ostatní rychlosti

Zatímco klasické převody se řadí přes synchronizátory, které zajišťují hladké zapadnutí ozubených kol, zpátečka je úplně jiná liga. Jak přibližuje Dominiccars, když pohneš pákou, zasouvá se mezi dvě ozubená kola ještě jedno další. To otočí směr a auto může couvat.

Jenže někdy máš prostě smůlu. Zastavíš, sešlápneš spojku a chceš zařadit zpátečku, a nic. Kola jsou natočená nevhodně a místo zapadnutí do sebe narazí zub na zub. Proto cítíš, že tam zpátečka nejde, i když s pákou lomcuješ, jako bys chtěl vytrhnout celou převodovku.

Některá novější a luxusnější auta už mají zpátečku vybavenou synchronizátorem, takže tento problém úplně mizí. Ve většině běžných aut s manuální převodovkou se ale stále setkáš s tím, že zpátečka občas nejde zařadit na první pokus.

Proč se to děje právě tehdy, když to nejméně potřebuješ

Představ si situaci. Zaparkuješ před obchodem, za tebou auto, před tebou auto a ty potřebuješ vycouvat. Všichni za tebou troubí a ty nemůžeš zařadit zpátečku. Vypadá to jako katastrofa, ale je to čistě mechanická věc. Zuby kol jsou v nesprávném úhlu a musí se jen trochu pootočit, aby do sebe zapadly.

paka riadenie rychlosti_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Naštěstí existuje jednoduchý způsob, který Dominiccars doporučuje a který funguje vždy. Pokud ti zpátečka nejde zařadit, jednoduše dej páku do neutrálu, na chvíli pusť spojku, aby se ozubená kola mírně pootočila, a pak ji znovu sešlápni a dej tam zpátečku. V tu chvíli do sebe všechno krásně zapadne a ty bez problémů vycouváš.

riadiaca paka neutral_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Dá se tomu vůbec předejít?

Zasekávání zpátečky je přirozená vlastnost mechaniky, ale můžeš udělat pár věcí, aby se to nestávalo tak často. Nepokoušej se řadit zpátečku, když se auto ještě mírně pohybuje dopředu, protože tím ozubená kola dostávají pořádně zabrat. A hlavně si neosvoj zvyk tlačit páku násilím, tím si koleduješ o poškození převodovky. Pokud zpátečka nejde, vždy použij výše zmíněný trik.

@dominiccars Tento častý problém sa pri jazdení v aute s manuálnou prevodovkou asi občas stane aj tebe. ⚙️ Čo ho spôsobuje a ako si s ním poradiť? 🤔 #auto #auta #autickari #autoskola #sofer #tip #zaujimavosti #autobazar ♬ This Girl (Kungs Vs Cookin’ On 3 Burners) – Extended – Kungs & Cookin’ On 3 Burners

Když se ti zpátečka občas zasekne, nic se neděje, tvoje auto není rozbité. Je to prostě vlastnost konstrukce převodovky.

Komentáře