Stiskáš při brzdění auta také spojku? Většina řidičů neví, kdy a zda stisknout spojku

Stisknout spojku hned, nebo až později? Dopravní expert upozorňuje na častou chybu řidičů při prudkém brzdění. Nesprávná práce se spojkou může prodloužit tvé zastavení i o desítky metrů.

pedale-spojka-brzda-plyn-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Jde o jednoduchou otázku, kterou si klade mnoho řidičůJde o jednoduchou otázku, kterou si klade mnoho řidičů: při prudkém brzdění sešlápnout i spojku? Diskuse na toto téma probíhají už dlouho, ať už mezi přáteli u piva, nebo na různých fórech a sociálních sítích. Často však končí hádkami. Pojďme si na tuto otázku odpovědět jednou provždy.

Brzdíš a stlačuješ spojku najednou?

Od roku 2022 musí mít všechna nová vozidla prodávaná v Evropské unii vestavěné pokročilé asistenční systémy řidiče, známé pod zkratkou ADAS. Jejich úkolem je zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit počet nehod . Jedním z těchto systémů je automatické nouzové brzdění . Aktivuje se, pokud senzory detekují bezprostřední nebezpečí a řidič na to nestačí reagovat. Systém sám zasáhne a začne brzdit.

pedale-na-aute-spojka-plyn-brzda-3
Zdroj: vedelijsteze.cz

I když tyto technologie pomáhají, stále platí, že řidič je ten, kdo nese odpovědnost a musí vědět, jak správně reagovat v krizové situaci. A tady se dostáváme k otázce spojky.

Při prudkém brzdění je důležité pochopit, jak funguje samotné zpomalení. Brzdná dráha, tedy vzdálenost, kterou auto urazí od okamžiku sevření brzdy až do úplného zastavení, závisí na několika faktorech. Patří sem aktuální rychlost, hmotnost vozidla, stav pneumatik, účinnost tlumičů a samozřejmě kvalita vozovky. Kromě toho hraje velkou roli také reakční čas řidiče a bezpečná vzdálenost od auta nebo jiné překážky před ním.

pneumatika na aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Jen pro zajímavost, při rychlosti 130 kilometrů za hodinu ujedeš za jedinou sekundu více než 36 metrů. To je vzdálenost asi osmi aut zaparkovaných za sebou. A právě proto je každá sekunda rozhodující.

Před érou ABS platilo, že pokud řidič prudce brzdil, kola se mohla zablokovat. Auto se smýkalo, motor zhasl a ovladatelnost byla výrazně omezená. Dnes má většina aut systém ABS, který brání zablokování kol. Některá moderní vozidla dokonce obsahují funkce, které při prudkém brzdění jemně zvýší otáčky motoru, aby se předešlo jeho zhasnutí. Jde však spíše o výjimku než běžnou výbavu.

Tak stlačit při brzdění také spojku nebo ne?

A nyní k samotné otázce. Máš při prudkém brzdění stlačit také spojku? Odpověď závisí na situaci. Pokud jedeš nízkou rychlostí nebo potřebuješ auto úplně zastavit, určitě stlač spojku, aby motor nezhasnul.

Situace se ale mění, když jedeš rychleji. Pokud jedeš vysokou rychlostí, například na dálnici, nejprve plně stlač brzdový pedál a teprve potom, když otáčky začnou klesat, přidej také spojku. Možná se teď ptáš, proč? Protože motor sám vytváří odpor a pomáhá auto zpomalovat. Tomu se říká motorová brzda. Když spojku stlačíš hned, tento efekt ztratíš a celá zátěž brzdění zůstane jen na brzdách.

Někteří řidiči mají zažité, že je třeba stlačit oba pedály najednou, což vychází ze strachu, že jim motor zhasne. Ale v praxi je rozumnější nejprve brzdit a spojku stlačit až tehdy, kdy je to nutné. Výjimkou jsou samozřejmě situace, kdy auto vjede do smyku nebo se brzdí z velmi nízké rychlosti, kde je riziko zhasnutí vysoké.

Na závěr platí jedno jednoduché pravidlo. Při nouzovém brzdění reaguj okamžitě, silně stlač brzdný pedál a spojku přidej, když to dává smysl. Ne dříve. Právě toto rozhodnutí ti může zachránit nejen motor, ale možná i život.

Komentáře