Tenhle trik tě může zachránit, když se ti začne přehřívat motor auta a měl bys o něm vědět
V letních měsících se může motor auta přehřát, což vede k vážným komplikacím, jako je poškození těsnění, hlavy válců nebo pístů. Podívej se, co bys měl udělat, když se tvůj motor začne přehřívat.
Naše auta jsou stále složitější stroje. Zatímco v minulosti jsi mohl otevřít kapotu a sám opravit to, co ti dělalo problém, dnes to už tak není. V autech často najdeme systémy, které jsou tak komplikované, že k odhalení problému potřebujeme specializovaný software.
Jedním z častých problémů, se kterým se můžeme setkat hlavně během léta, je přehřátí motoru. Tuto situaci bys neměl podceňovat. Důvodem je, že to může vést k dalším komplikacím. Například přehřátí může způsobit poškození těsnění mezi hlavou a blokem motoru, což vede k úniku chladicí kapaliny nebo oleje do válců. Nebo extrémní teplo může ohnout nebo dokonce prasknout hlavu motoru, což si vyžaduje její výměnu nebo opravu. Přehřátí může také způsobit roztažení kovových dílů, sevření pístů nebo poškození stěn válců. Těch problémů je ale mnohem více.
Proč může dojít k přehřátí motoru
Samo přehřátí motoru může být vyvoláno různými faktory. Například nízkou hladinou chladicí kapaliny. Nebo poruchou chladicího systému, když selže vodní pumpa (čerpadlo chladicí kapaliny), a chladicí kapalina necirkuluje správně. Případně může být ucpaný nebo poškozený radiátor. I nedostatečné proudění vzduchu může vyvolat přehřátí. Například pokud je ventilátor chladiče pokazený nebo se před radiátorem nachází překážka (například listí nebo špína), snižuje se účinnost chlazení. Samozřejmě, i přetížení motoru, jako například tažení těžkého nákladu nebo jízda do kopce, může způsobit nadměrné zatížení, což může vyústit do přehřátí.
První pomoc, když se motor přehřeje
V ideálním případě bys měl zaparkovat auto a nechat ho vychladnout. Někdy to ale prostě není možné, nebo posoudíš, že situace ještě není tak vážná. V tomto případě existuje jeden trik, který ti může pomoci.
Vypni klimatizaci a zapni topení. Může se zdát, že tento trik je kontraproduktivní. Přece, když je motor přehřátý a ještě k tomu zapneme topení, říkáš si, že to situaci ještě zhorší. Opak je ale pravdou. Důvodem je, že klimatizace zatěžuje motor, zatímco zapnuté topení může pomoci odvést část tepla z motoru.
Otoč ventilátor naplno a nasměruj teplý vzduch do kabiny. Samozřejmě, nezapomeň vypnout také uzavřený cyklus výměny vzduchu v kabině. Jinými slovy, nezapomeň přepnout ventilaci na režim nasávání vzduchu zvenčí.
Pokud se situace nezlepší, je potřeba zkontrolovat chladicí kapalinu. V tomto případě ji ale nikdy nekontroluj, když máš horký motor. Nech ho vychladnout alespoň několik desítek minut. Následně otevři kapotu a zkontroluj hladinu chladicí kapaliny v expanzní nádobě. Pokud je nízká a nemáš po ruce speciální směs, dolij pomalu čistou vodu s tím, že po vyřešení situace je třeba systém doplnit správnou směsí.
Jak jsme již výše zmínili, nikdy neotvírej kryt chladicího systému, když je motor horký! Hrozí ti popálení parou nebo vroucí kapalinou.