Velký test celoročních pneumatik odhalil, kterým se je lépe vyhnout. Nejsou tak bezpečné, jak se zdají

Goodyear, Continental, Bridgestone a Pirelli skórovaly v ADAC testu celoročních pneumatik. Podívejt se, které modely jsou bezpečné a které raději obejít.

pneumatiky auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pravděpodobně i ty měníš pneumatiky na autě dvakrát ročně. Kromě toho, že to zabírá čas, stojí to i peníze, a ne málo. Zatímco dříve stála výměna pneumatik jen několik drobných, dnes za přezutí klidně zaplatíš i 50 eur. To znamená, že za rok tě může stát sezónní výměna až 100 eur. Není divu, že mnozí řidiči hledají způsob, jak ušetřit. Jedním z řešení je přechod na celoroční pneumatiky. Otázkou ale zůstává, zda je to skutečně dobrá volba. Nejde jen o peníze, jde především o bezpečnost.

Nejnovější test německého autoklubu ADAC přinesl podrobné výsledky pro celoroční pneumatiky v rozměru 225/45 R17, který je vhodný pro populární modely aut jako VW Golf, Škoda Octavia nebo Toyota Corolla. Bylo testováno 16 modelů, přičemž výsledky byly smíšené. Některé pneumatiky příjemně překvapily, jiné výslovně zklamaly.

Čtyři gumy překvapily, další propadly

Z všech testovaných modelů dostaly hodnocení „dobré“ jen čtyři z nich. Nejlépe si vedly Continental AllSeasonContact 2 a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Tyto pneumatiky nabízejí vyvážený výkon a spolehlivou jízdu v různých podmínkách. Přidaly se k nim i Bridgestone Turanza All Season 6 a Pirelli Cinturato All Season SF3, které sice trochu zaostávají na zasněžených cestách, ale jsou stále dostatečně bezpečné a schopné.

Zatímco tyto modely dokazují, že celoroční pneumatiky mohou být kvalitní, druhý konec žebříčku vyvolává obavy. Až čtyři pneumatiky dostaly hodnocení „špatné“ a jejich použití se rozhodně nedoporučuje. Nejhůře dopadla pneumatika Arivo Carlorful A/S. Její brzdná dráha na mokré vozovce byla až o 11,3 metru delší než u nejlépe hodnoceného konkurenta. Abys si měl představu, co to v praxi znamená, pokud bys při rychlosti 80 km/h prudce zabrzdil, auto s kvalitními pneumatikami by už stálo. Auto s pneumatikami Arivo by se však stále řítilo rychlostí přibližně 41 km/h, a to může rozhodovat o životě.

Stejné špatné hodnocení dostaly i pneumatiky CST Medallion All Season ACP1, APlus AS909 a Petlas Multi Action PT565. Jde většinou o levné značky dostupné přes internet, které sice mohou lákat nízkou cenou, ale v testu selhaly nejen na mokré, ale i na zasněžené vozovce.

pneumatika na aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Ani známá značka není automaticky zárukou kvality

Je důležité zdůraznit, že ani známá značka není automaticky zárukou kvality. Například Barum Quartaris 5, která patří do skupiny Continental, získala jen hodnocení „dostatečný“. Slabší výkon především na suchých cestách naznačuje, že do tohoto modelu pravděpodobně nebylo investováno dostatek prostředků na vývoj. Stejně tak zklamaly i pneumatiky Vredestein Quatrac Pro+ a Nexen N’Blue 4Season 2, od kterých by se očekával lepší výkon.

Kromě čtyř nejlépe hodnocených modelů byly v testu i čtyři pneumatiky, které dostaly známku „uspokojivý“. Patří sem Michelin Crossclimate 2, Dunlop All Season 2, BFGoodrich Advantage All-Season a Viking FourTech Plus. Každá z nich má své silné i slabé stránky. Například Dunlop vyniká v ekologických parametrech a některé z těchto pneumatik podávají dobré výkony na sněhu.

Zajímavým faktorem je také životnost. Zatímco některé levné pneumatiky se opotřebují rychle, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 podle testu vydrží až 68 000 kilometrů. To znamená, že levnější nákup se nemusí vždy vyplatit. Můžeš skončit s dvěma sadami levných pneumatik tam, kde by ti jedna kvalitní stačila na celé roky.

pneumatika
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Celkově se ukazuje, že celoroční pneumatiky prošly dlouhou cestou. Zatímco před pár lety byly vnímány spíše jako nouzové řešení, dnes už některé modely poskytují bezpečnost a výkon srovnatelný se sezónními alternativami. Samozřejmě, v extrémních podmínkách, jako jsou horské přechody v zimě, budou specializované zimní pneumatiky stále lepší volbou.

Pokud však jezdíš převážně v mírných podmínkách a nechceš dvakrát ročně řešit přezouvání, kvalitní celoroční pneumatiky mohou být dobrým kompromisem. Důležité je jen nevybírat podle ceny, ale podle testů a reálných vlastností. V opačném případě tě může levný nákup vyjít pěkně draho.

Komentáře