Většina lidí si tohohle tlačítka v autě vůbec nevšímá, přitom má velkej vliv na to, jak klima v autě funguje!

Mnoho řidičů dělá zásadní chyby při používání klimatizace v autě, které snižují její účinnost a mohou dokonce škodit i zdraví.

klima v aute tlacidlo_cz
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Použití klimatizace v autě se na první pohled může zdát jednoduché. Vstoupíš do vozu, nastartuješ, zapneš klimatizaci a nastavíš si preferovanou teplotu. Poté se vydáš na cestu. Pokud to děláš takto, pravděpodobně děláš chybu, které si mnoho řidičů neuvědomuje.

Možná se teď ptáš, kde přesně je problém. Měl bys vědět, že klimatizaci bys neměl zapínat okamžitě po nastartování motoru, ale až po chvíli. Při okamžitém zapnutí klimatizace se zvyšuje zátěž na baterii a celý elektrický systém, což může v dlouhodobém horizontu vést k předčasnému opotřebení baterie nebo jiných komponentů. Ale existuje ještě další faktor, na který řidiči často zapomínají.

Toto tlačítko mnoho řidičů přehlíží a dělá tak zásadní chybu

Pravděpodobně přehlížíš jedno nenápadné tlačítko, které má velký vliv na účinnost klimatizace, tlačítko cirkulace vzduchu. Obyčejně ho nenajdeš přímo na panelu klimatizace, ale v jeho blízkosti. Má tvar auta se šipkou kolem nebo symbol recirkulace.

tlacidlo cirkulacie vzduchu_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Toto tlačítko přepíná režim mezi nasáváním čerstvého vnějšího vzduchu a využíváním vzduchu, který je již v kabině. Ten se poté opětovně ochlazuje nebo se ohřívá a vrací se zpět do interiéru.

Proč je tento režim tak důležitý? Důvodů je hned několik. Klimatizace v režimu recirkulace nemusí neustále chladit horký vnější vzduch, ale pracuje s již jednou ochlazeným vzduchem, což výrazně zvyšuje její účinnost. Představ si to jako ohřev vody, její první ohřev trvá nejdéle a vyžaduje nejvíce energie, ale udržet teplotu je již snazší. Podobně funguje klimatizace při recirkulaci, šetří energii, snižuje spotřebu paliva nebo elektřiny (v případě elektromobilů) a odlehčuje celý systém.

Ideální je zapnout cirkulaci hned na začátku jízdy během horkých dnů, kdy je v interiéru ještě velmi teplo.

Kromě toho je recirkulovaný vzduch suchý, což pomáha při odmlžování oken a zvyšuje komfort především v deštivém nebo vlhkém počasí. Rovněž zabraňuje pronikání vnějších škodlivin a pachů, což oceníš především ve městech, tunelech nebo v kolonách.

Ale je důležité, abys cirkulaci nepoužíval nepřetržitě. Bez pravidelného přívodu čerstvého vzduchu se totiž může v kabině zvýšit koncentrace oxidu uhličitého, což vede k únavě, bolesti hlavy a snížené pozornosti.

Na závěr ještě jedna rada, klimatizaci bys měl vypnout několik minut před ukončením jízdy. Proč? Protože tím umožníš systému „vyschnout“, snížíš tak množství zbytkové vlhkosti, která by mohla v odparovači způsobovat vznik plísní, bakterií a nepříjemného zápachu.