Většina řidičů toto pravidlo nezná. Expert na auta vysvětluje pravidlo dvou vteřin, které ti může zachránit život

Odborníci ze SuperDrive vysvětlují jednoduché pravidlo, které ti může zachránit život.

soferovanie_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Představ si, že jedeš po dálnici, hraje ti oblíbená písnička, hlava máš v oblacích a auto před tebou náhle začne brzdit. Myslíš si, že stihneš zareagovat? Podle expertů z SuperDrive, což je škola smyku, je nedodržování bezpečné vzdálenosti jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod.

Nad tím jsi někdy přemýšlel, jak daleko musíš jet za autem před tebou? Tuto problematiku řeší i zákon, ale ne tak, jak bys předpokládal. Neurčuje přesnou vzdálenost. Zákon říká, že řidič je povinen jet tak, aby si nechal dostatek místa na bezpečné zpomalení nebo úplné zastavení, pokud auto před ním náhle zabrzdí. Jinými slovy, žádné metry ani konkrétní hodnoty v předpisech nenajdeš, a proto se vyplatí řídit se doporučením odborníků.

Jak vysvětlují odborníci ze SuperDrive, většina řidičů dělá tu samou chybu, jezdí téměř „přilepeni“ na auto před sebou. Problém je v tom, že lidé často odhadují vzdálenost v metrech, ale to se může snadno vymstít. Při rychlosti 50 km/h a při 130 km/h je bezpečný odstup zcela jiný, a proto vzniklo jednoduché a univerzální řešení, pravidlo dvou sekund.

Tento trik ti může zachránit život. Stačí počítat do dvou

Je to ten nejjednodušší trik, který ti může doslova zachránit život. Funguje takto: sleduj auto před sebou, vyber si na silnici pevný bod, třeba strom, značku nebo můstek. Když auto před tebou tento bod minul, začni počítat „jedna – dva“. Pokud jsi na stejném místě dříve, než napočítáš do dvou, jsi příliš blízko. A hotovo. Žádné složité počítání metrů nebo rychlostí, jen čistý čas, který nezacházíš.

soferovanie
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Možná se teď ptáš, proč zrovna dvě sekundy. Podle expertů to trvá přibližně jednu sekundu, než si vůbec uvědomíš, že se něco děje. Další sekunda je určená na reakci, to znamená na sevření brzdy nebo vyhnutí se překážce. Ale musíme zdůraznit, že dvě sekundy jsou tedy absolutní minimum, které ti umožní udržet kontrolu nad situací. Samozřejmě, musíš brát v úvahu i stav a typ tvého vozidla. Když máš například auto typu SUV, které je přirozeně těžší, jeho brzdná dráha je jiná, než kdyby jsi jel malým městským autem.

spatne zrkadlo auto_4
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Experti ale doporučují raději tři sekundy, a pokud prší, sněží nebo je mlha nebo šero, klidně si nech rezervu i čtyři nebo pět sekund. V špatných podmínkách se brzdná dráha dramaticky prodlužuje a tvá reakce přichází později.

Pokud se ptáš, proč je pravidlo dvou sekund efektivnější než měření vzdálenosti, odpověď je jednoduchá. Sekundy se automaticky přizpůsobují rychlosti, čím jdeš rychleji, tím více metrů ujedeš za stejné dvě sekundy, a odstup je tak vždy přiměřený.

Jedno je také důležité si uvědomit, že brzdná dráha roste spolu s rychlostí. Pokud jedeš například po dálnici rychlostí 130 km/h, za dvě sekundy ujedeš téměř 55 metrů, a to ještě než se vůbec dotkneš brzdového pedálu. Pokud jsi přitom přilepený na auto před sebou, šance, že se vyhneš nárazu, je prakticky nulová.

Komentáře