Víš, co dělat, když ti během jízdy autem selžou brzdy? Tyto rady od odborníka si zapamatuj, jednou ti mohou zachránit život

Selhání brzd je noční můra každého řidiče. Pokud víš, co v takové situaci dělat, máš mnohem větší šanci vyváznout bez nehody.

zlyhanie brzd auta
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Při jízdě se mohou vyskytnout různé situace, které zaskočí i zkušené řidiče, kteří mají na svých kolech desetitisíce kilometrů. Některé zvládneš bez stresu, ale potom jsou tu také takové, které tě vyděsí.

Jedna situace ale vyniká nad ostatními, jedná se o selhání brzd. Není to sice běžná věc, ale děje se. A když se to stane, často jde o sekundy. Pokud nevíš, co máš dělat, může to skončit velmi špatně. Někdy dokonce tragicky. Podívejme se na to, co by jsi měl podle expertů ze serveru Autoklub udělat, abys zvýšil šanci, že to dopadne dobře.

Auto přestalo brzdit? Podívej se, co by jsi měl udělat

Sice to zní jako klišé, ale první věc, kterou musíš udělat, je zachovat klid. Ano, je snadné to říci, těžší to udělat, ale panika ti nepomůže, právě naopak. Musíš se soustředit na to, abys měl vozidlo stále pod kontrolou.

Především okamžitě pusti plyn a zkus zapnout varovná světla, případně zatroubej, aby jsi upozornil ostatní řidiče, že tvé auto není v pořádku.

Zkus několikrát šlápnout na brzdový pedál. Pokud je problém jen v poklesu tlaku nebo zavzdušnění, možná se brzdy „zachytí“ .

Neřaď do neutrál a nevypínej motor

Možná tě to napadne jako první, vyřadit do neutrál, nechat auto samo zpomalovat. Ale tím si vlastně bereš jednu z mála věcí, které ti v té chvíli ještě mohou pomoci. Když řadíš do neutrál, motor už nemůže pomoci s brzděním. Ztratíš tak motorovou brzdu, která je v takové situaci k nezaplacení. Podřazuj na nižší rychlostní stupně a nech motor, aby ti pomohl brzdit. U manuálu to půjde snadno. Pokud máš automat, pravděpodobně budeš mít k dispozici sekvenční režim. Pak můžeš podřazovat ručně, stejně jako u manuálu. Udělej to postupně, abys se vyhnul poškození převodovky.

manualna prevodovka riadiaca paka auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Ještě horší je, pokud vypneš motor úplně. V tom momentu přestane fungovat posilovač řízení a zjistíš, že točit volantem není jen tak. Pokud máš moderní auto, může se ti zablokovat i řízení nebo se deaktivují asistenční systémy. Prostě, nechej motor běžet.

Co když nic z toho nepomáhá?

Zkus ještě ruční brzdu. Ale opatrně. Pokud máš klasickou páku, netahej ji naráz. Zatahuj ji pomalu a plynule. Jinak se mohou zablokovat zadní kola a auto se může dostat do smyku.

Pokud máš moderní elektronickou ruční brzdu, mnoho z nich se dá použít i během jízdy jako nouzové brzdění. Fungují trochu jinak než klasické páky. Místo toho, aby jsi tahal za páku, stačí potáhnout nebo podržet malé tlačítko. Auto samo dávkuje brzdnou sílu, aby se zabránilo zablokování kol. Některá auta dokonce rozpoznají, že jsi v pohybu, a elektronika auto zpomalí plynule a kontrolovaně. Není to sice tak silné, jako klasické brzdy, ale v krizové situaci ti to může zachránit krk. Vždy je však dobré vědět, jak to funguje právě v tvém autě, protože každý výrobce to řeší trochu jinak.

rucna elektronicka brzda_1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Brzdění do terénu nebo překážky. To zní šíleně, ale může to být tvá poslední šance

Pokud se ti brzdy ztratí úplně, je důležité udělat vše pro to, aby jsi neohrožoval ostatní. Snaž se auto dostat k okraji nebo do bezpečné oblasti. A ano, pokud jsi ve městě a nemáš jinou možnost, raději auto namíři do obrubníku nebo zábradlí. Lepší to, než skončit v něčem nebo někom jiném. To zní tvrdě, ale v extrémní situaci je to nejrozumnější rozhodnutí.

stocenie volanta_1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Vyhni se ale pevným překážkám, jako jsou zdi nebo stromy. Tam se energie nárazu neabsorbuje, ale celé auto ji dostane zpátky. Zeď se nehýbe, neustoupí, nepruží. To samé platí o stromě. Nárazy do těchto objektů jsou smrtelně nebezpečné, protože energie se soustředí na malý prostor a auto se deformuje mnohem více. Obrubník či zábradlí ti mohou auto poškodit, ale často zpomalí vozidlo postupně. Strom tě zastaví okamžitě. A to je přesně to, co nechceš.

A jak poznáš, že se s brzdami něco děje už předem?

Pokud ti pedál náhle připadá tvrdší než obvykle nebo naopak měkký, něco není v pořádku. Tvrdý pedál může znamenat problém s posilovačem. Měkký pedál zase signalizuje nízkou hladinu kapaliny nebo vzduch v brzdovém systému. Pokud auto při brzdění táhne na stranu, pravděpodobně jde o chybu na jednom kole. A i když to může být také problém s tlumičem, nech si to raději kouknout v servisu. Na brzdy se nemůžeš vykašlat.

Komentáře