Víš, jak fungují odstraňovače škrábanců z laku auta? Když to zjistíš, pravděpodobně je přestaneš používat
Škrábanec na autě může kazit náladu každému řidiči. Ale víš, jak fungují přípravky na jeho odstranění? Jakmile to zjistíš, pravděpodobně omezíš jejich používání.
Je to jeden z nejlepších pocitů, kdy si koupíš nové auto. Nezáleží na tom, zda jde o silné, luxusní vozidlo, nebo menší městský model, ty první měsíce jsou k nezaplacení. Jezdíš s úsměvem, máš otevřená okna, hudba hraje nahlas a cítíš se jednoduše skvěle. Tento pocit však může rychle narušit nepříjemnost v podobě nového škrábanec na laku.
Možná jsi auto jen zaparkoval před domem a ráno tě čekalo nemilé překvapení, důlek na dveřích auta. Nebo jak se říká, si ho „opřel“ o keře. Ať už se to stalo jakkoliv, výsledek je stejný, poškozený lak.
Dnes však existuje několik způsobů, jak drobné škrábance opravit, pokud nejsou příliš hluboké. Mnohé z těchto přípravků se dají sehnat za pár eur a často skutečně fungují. Zamyslel jsi se ale někdy nad tím, jak přesně tyto produkty fungují? Pojďme se na to podívat s uživateli reddit.com, kteří sdíleli zkušenosti.
Jak funguje odstraňovač škrábanců z laku auta
Laky na nových autech se skládají z několika vrstev, nejprve je kovová karosérie, poté podkladová vrstva (která se odborně nazývá primer), barevný lak a na vrchu je takzvaný průhledný lak, tzv. clear coat, který chrání barvu a dodává lesk. Většina škrábanců, které vzniknou při běžné jízdě nebo parkování, zasáhne právě tuto vrchní vrstvu. Když je narušena, světlo se na nerovnosti láme a ty vnímáš bílou stopu, tedy škrábanec.
Právě zde nastupují odstraňovače škrábanců. Možná si myslíš, že škrábanec jen vyplní, ale pravda je trochu jiná, fungují jako jemné brusné pasty. Můžeš si to představit jako jemný brusný papír, kterým uhladíš hranu dřeva. Stejně tak tyto přípravky jemně obrousí vrchní lak, a to nejen samotný škrábanec, ale i jeho okolí.
Jejich cílem je zarovnat okraje škrábance se zbytkem povrchu. Tím se odstraní nerovnost, která láme světlo, a škrábanec se stane neviditelným. Ale právě zde je háček, tím, že vyrovnáváš nerovnost, nevyhnutelně odebereš i něco z nepoškozeného okolí. A i když jde jen o mikroskopické vrstvy, stále je to úbytek ochranného laku.
Pokud tuto opravu děláš občas, riziko je minimální. Ale při častém leštění můžeš clear coat oslabit a to může snížit jeho schopnost chránit auto před UV zářením, povětrnostními vlivy nebo drobnými kameny. Navíc, při neopatrném použití můžeš v některých místech obrousit více, než bys chtěl, hlavně na okrajích škrábance.
Proto platí jednoduché pravidlo, jednou nebo dvakrát to nevadí, ale častějšímu použití těchto přípravků na jednom místě by ses měl vyhnout. Také je důležité říci, že po takovém zákroku je nutné clear coat znovu ochránit. Ideálně pomocí vosku, sealantu nebo keramické ochrany. Bez ní se vrchní lak rychleji matní, ztrácí lesk a postupem času i ochranné vlastnosti.