Víš, jak zjistíš, že motorový olej již nesplňuje svůj účel? Tohle si všimni na svém autě, abys předešel drahé opravě

Nízká nebo naopak vysoká hladina motorového oleje může způsobit vážné problémy, od přehřátí a ztráty výkonu až po zadření motoru či poškození katalyzátoru.

olej v aute_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Chování auta může napovědět, že něco nefunguje, jak má. Například barva kouře z výfuku ti může prozradit, v jakém stavu máš motor. Černý kouř signalizuje, že do spalovací komory vstupuje příliš mnoho paliva nebo že motor má problémy s jeho spalováním.

Pojďme ale k další tématice, kterou je motorový olej. Jeho význam je důležitější, než si myslíš. Jeho hlavním úkolem je mazání pohyblivých částí motoru, jako jsou písty, ložiska, vačky nebo klikový hřídel. Tímto předchází jejich nadměrnému opotřebení a poškození třením. Kromě mazání motorový olej také odvádí teplo z motoru a tím ho pomáhá udržovat v optimální teplotě. Dále zajišťuje čištění motoru, protože zachytává drobné nečistoty a produkty spalování, které by jinak mohly motor poškodit. V novějších motorech olej obsahuje i přísady, které brání korozi a vzniku usazenin.

Asi už tušíš, že olej hraje nenahraditelnou roli. Přemýšlel jsi někdy nad tím, jak můžeš zjistit, že motorový olej již nesplňuje svou úlohu? Možná si říkáš, že na to slouží kontrolka na palubové desce. Odpověď je, že ta se většinou rozsvítí, když je hladina oleje pod minimem nebo když je tlak oleje nízký. Kontrolka se však nerozsvítí výslovně kvůli špatné kvalitě oleje, tedy pokud je olej starý nebo znečištěný. Proto by si ho měl pravidelně měnit v doporučených intervalech výrobcem tvého auta.

„Nekvalitní olej sám o sobě kontrolku nespustí, ale jeho účinky mohou tlak oleje snížit.“

motorovy olej auta kontrola_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Jak zjistíš, že motorový olej již nesplňuje svůj účel?

Jak tedy můžeš zjistit, že olej v tvém autě nefunguje jak má? Existuje několik signálů, které ti to mohou prozradit.

Můžeš slyšet klepavý nebo tlučoucí zvuk z motoru

Měl by si se zaměřit na zvuky tvého auta. Nízká hladina oleje vede k tomu, že kovové součástky v motoru se o sebe třou bez dostatečné vrstvy maziva. Tento stav vytváří klepání, skřípání nebo bouchání, což signalizuje, že se součástky opotřebovávají.

Auto může ztrácet výkon a motor se přehřívá

Kromě toho, že olej maže jednotlivé součástky v motoru, má i chlazení funkci. Při jeho nedostatku se motor začne rychleji přehřívat, což může vést ke ztrátě výkonu, obzvlášť při stoupání nebo rychlé jízdě.

Jízda může být trhavá a motor se chová „těžce“

Všímej si, jak se auto chová na cestě. Nedostatek oleje způsobuje zhoršené mazání a vyšší tření, což ovlivňuje hladkost chodu motoru. Auto může ztrácet otáčky, akcelerace může být slabší a jízda může nepříjemně „sekát“.

V extrémních případech se motor může zaseknout

Signály výše by si neměl podceňovat. Pokud je olejová hladina kriticky nízká, může dojít k úplnému zablokování motoru. Kovové části se spojí bez maziva, což vede k zničení ložisek, pístů a dalších komponentů. Výsledkem je nákladná oprava nebo výměna motoru.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Měl by si se ale vyhnout i opačným extrémům, kdy je hladina oleje příliš vysoká.

Modrastý kouř z výfuku

Nadbytečný olej může proniknout skrze odvětrávací systém do spalovací komory, kde se spálí. Výsledkem je modrastý nebo modrošedý kouř z výfuku, který signalizuje přítomnost spáleného oleje ve výfukových plynech.

Může se rozsvítit kontrolka motoru nebo se objevit porucha katalyzátoru

Spálený olej znečišťuje lambda sondu a katalyzátor. Elektronika vozidla rozpozná tuto poruchu a rozsvítí kontrolku motoru (žlutý symbol). Z dlouhodobého hlediska to může poškodit emisní systém auta.

Zvýšený tlak způsobí únik oleje

Nadbytečný olej vytváří vyšší tlak v motorové vaně. Ten může vetřít olej skrze těsnění a netěsnosti, což vede k jeho vytékání a tvorbě skvrn na parkovišti.

Auto může jít „těžko“ nebo nepravidelně táhnout

kontrola oleja v aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Spalování oleje narušuje poměr vzduchu a paliva, což způsobuje nepravidelný chod motoru. Auto může ztrácet výkon, špatně reaguje na plynu a občas „zakašle“ nebo se chvěje.