Víš, k čemu slouží malé kruhy a čtverce na nárazníku tvého auta? Velká část řidičů to neví
Nejde jen o designové prvky. Tyto malé detaily na tvém nárazníku dokážou více, než si myslíš.
Možná sis jich všiml, možná ne. Ale pokud se nyní díváš na přední nebo zadní nárazník svého auta, uvidíš tam malé kruhové nebo čtvercové krytky. Přemýšlel jsi někdy nad tím, k čemu vlastně slouží? Řekneme ti, že nejde o žádné designové výmysly ani náhodné otvory. Tyto nenápadné tvary skrývají funkce, které využíváš každý den.
Malé kruhy? Neopomíjej je. Pomáhají ti každý den
Pokud máš na zadním nárazníku čtyři rovnoměrně rozložené malé kruhy, nejde o žádnou show ani úchytky nárazníku, aby držel tam, kde má. Jde o senzory, které ti pomáhají při couvání.
Tyto malé kruhové senzory na nárazníku nejčastěji fungují na principu ultrazvuku, tedy využívají sonar. Každý senzor vysílá vysokofrekvenční zvukový signál, který ale neslyšíš. Tento signál se odráží od objektů za vozidlem, například od zdi, popelnice nebo sloupku, a senzor následně zaznamená dobu, za jakou se echo vrátí zpět. Na základě toho se vypočte přesná vzdálenost k překážce.
Běžný dosah těchto senzorů je kolem 1,5 až 2 metry, přičemž systém rozděluje vzdálenosti do několika zón. Jak se k překážce blížíš, zvukové signály se zrychlují, až dokud nepípají nepřetržitě, což znamená, že jsi od překážky vzdálený méně než 30 cm.
Některé modernější auta používají radar (např. milimetrové vlny) nebo infračervené senzory, které dokážou ještě přesněji rozpoznávat vzdálenost, tvar a často dokonce i typ překážky, například jsou schopné zjistit, jestli jde o dítě, cyklistu, nebo jen nízký obrubník.
V některých autech se pod nimi skrývají také kamery, senzory pro nouzové brzdění nebo dokonce části 360-stupňového kamerového systému. Kromě toho jsou tyto senzory čím dál častěji umístěny i v přední části auta, abys věděl, jak daleko je od tebe překážka. Jde o chytré řešení zejména u aut typu SUV, kde přirozeně nevidíš tak nízko.
Větší čtverec či kruh? Nejde o designový detail, ale nouzové řešení
Na předním nebo zadním nárazníku se často objevuje větší plastová krytka, obvykle čtvercová. Víš, co je za ní? Otvor pro tažné oko.
V případě poruchy nebo nehody tuto krytku jednoduše vyjměte (např. plochým šroubovákem), našroubujte do otvoru kovové oko a připevněte lano. Ano, i tvoje auto je připravené na odtah. Alespoň teoreticky.
Realita je však trochu tvrdší. Automobilky (a dokonce i někteří odborníci na odtahování) upozorňují, že toto řešení je jen dočasné a vhodné na krátké vzdálenosti nízkou rychlostí, ideálně po rovné cestě. Tahání auta z příkopu nebo zabláceného terénu přes tažné oko? Raději ne. Tento bod není stavěný na boční síly a mohlo by dojít k poškození nárazníku nebo karoserie.
Komentáře