Víš, které místo v letadle ti dá největší šanci přežít v případě nehody? Tohle říká statistika
Letecká doprava patří mezi nejbezpečnější formy cestování, ale když dojde k nehodě, důsledky mohou být tragické. Tyto sedadla ti dávají největší šanci na přežití v případě smrtelných nehod.
Letní dovolená je v plném proudu a mnozí cestují do své destinace letadlem. Někdy tě napadlo, které sedadlo je nejbezpečnější v případě nehody?
Pravděpodobně jsi už viděl v zprávách záběry havarovaných letadel, které skončily tragicky. Máme pro tebe ale dobrou zprávu, přestože mediální obraz naznačuje něco jiného, většina leteckých nehod není smrtelná, což potvrzují i statistiky. Například v roce 1982 bylo zaznamenáno 3593 nehod s 1585 oběťmi, ale v roce 2019 už jen 640 nehod a 477 úmrtí.
Letecké nehody nejsou většinou smrtelné. I když jsou letecké nehody tragické, většina z nich končí bez obětí na životech.
Většina nehod se stane během startu nebo přistání
Zajímavostí je také to, že téměř polovina všech nehod se stane během startu nebo přistání. To vyplývá z analýzy dat za období let 1983 až 2019.
Pojďme se ale podívat na otázku, která místa v letadle jsou nejbezpečnější a která naopak nejsou. Předtím však musíme připomenout, že letecká doprava patří mezi nejbezpečnější formy dopravy.
„Míra úmrtnosti je nepoměrně nižší než při jízdě autem,“ říká Cheng-Lung Wu, docent na Fakultě letecké dopravy na Univerzitě v Novém Jižním Walesu v Austrálii.
Podle studie z roku 2024 v časopise Journal of Air Transport Management je pravděpodobnost úmrtí při jednom komerčním letu pouze 1 ku 13,7 milionům. Navíc, zhruba 94 % nehod mezi roky 2001 a 2017 mělo 100 % míru přežití, uvádí americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB).
Podle Daniela Kwasiho Adjekuma, výzkumníka v oblasti letecké bezpečnosti z Univerzity Severní Dakoty, vše závisí na typu nehody. Pokud dojde k úplnému rozpadu letadla, nezáleží na tom, kde sedíš. V případě takzvané nehody s nízkým výkonem, například když letadlo vyjede z přistávací dráhy, na poloze sedadla už opravdu záleží. V takových případech se letoun může rozpadnout na dvě části, přičemž většina kinetické energie dopadne na přední část letadla. Zadní část je bezpečnější.
Co ukázala analýza nehod, kde někteří přežili a jiní ne?
Časopis Time provedl zajímavou analýzu na základě databáze nehod amerického leteckého úřadu FAA (CSRTG Aircraft Accident Database). Identifikovali 17 nehod z let 1985 až 2000, při kterých byly známy plány usazení pasažérů a známe údaje o obětech i přeživších.
Výsledky ukázaly, že sedadla v zadní třetině letadla měla nejnižší míru úmrtnosti (32 %), zatímco ve střední části to bylo 39 % a v přední 38 %. Konkrétně nejlépe dopadla střední sedadla v zadní části letadla, jen 28 % úmrtnost. Naopak, nejvyšší úmrtnost byla u sedadel na uličce ve střední části kabiny, až 44 %.
Představa, že letíš v naprosto obsazeném letadle, například v Boeingu 737-800. Je to jeden z nejběžněji používaných typů letadel a obvykle v něm sedí kolem 189 cestujících. Kabina bývá rozdělena do tří částí – přední, střední a zadní – v každé z nich je přibližně 63 lidí.
Pro lepší ilustraci, podle analýz nehod, které zkoumaly případy s oběťmi i přeživšími, vyšlo, že zadní část letadla je statisticky nejbezpečnější. Z 63 lidí, kteří by seděli vzadu, by v průměru zemřelo asi 20 cestujících, tedy 43 by přežilo. V přední části by to bylo podobné, přibližně 24 obětí a 39 přeživších.
Nejhůře však dopadla střední část letadla, kde by podle čísel zemřelo až 25 lidí ze 63. To znamená, že šance na přežití byla v této části nejnižší. Ještě hůře to bylo v případě sedadel na uličce ve středu letadla, kde byla úmrtnost podle studie až 44 %, tedy téměř každý druhý by nepřežil.