Víš, proč bys nikdy neměl tankovat auto, když je nastartované? Většina řidičů to netuší. Odborník na auta vysvětluje důvod
Tankování s nastartovaným motorem je obrovské riziko, které většina řidičů podceňuje.
Představ si situaci. Zastavíš na pumpě, necháš motor běžet, protože nechceš během horka vypínat klimatizaci, aby se ti auto znovu nerozpálilo, nebo kvůli teplu v zimě. Vezmeš do ruky tankovací pistoli a začneš tankovat. Našel ses v této situaci?
Pravděpodobně tě ani nenapadlo, že právě děláš jednu z nejnebezpečnějších věcí za volantem. Možná se teď ptáš proč. Pojďme se na to podívat spolu s experty z AutoLand Agency, kteří se tomuto tématu věnovali podrobně.
„Tankovat v nastartovaném autě je jako kouřit u rozlitého benzínu,“ říkají.
Zní to přehnaně? Vůbec ne. Pravda je taková, že tankování s běžícím motorem je jako hrát ruskou ruletu. Možná se nic nestane stokrát. Ale stačí jednou a škody budou obrovské.
Motor a benzínové páry: výbušný koktejl
Když tankuješ, z otvoru nádrže unikají neviditelné páry a to i při nízkých teplotách. Jsou lehčí než vzduch a rychle se šíří. Problém je, že tyto páry jsou vysoce hořlavé. Stačí malá jiskra a všude kolem máš oheň jako z filmu.
A teď si představ, že motor, který necháš běžet, je plný možných zdrojů jisker. Vysokonapěťové kabely, alternátor, zapalovací svíčky, ventilátory a podobně. Všechny tyto komponenty jsou v pořádku, dokud jsi na cestě. Jenže v blízkosti výparů paliva se z neškodných drobností stává potenciální katastrofa.
„Elektronika a dokonce i statická elektřina mohou vytvořit jiskru. A ta v kombinaci s benzínem znamená problém,“ upozorňují experti na auta.
Statická elektřina: tichý nepřítel, kterého nevidíš
Možná si myslíš, že jiskra vznikne jen tehdy, když se motor porouchá. Pravda je, že ještě větším rizikem je úplně obyčejná statická elektřina. Stačí, že během tankování vlezeš zpět do auta, sedneš si, přejedeš rukou po sedačce a pak znovu chytíš pistoli. Ten malý „kopanec“, který znáš i doma, když se dotkneš kliky, může na pumpě potenciálně zapálit výpary.
Takové případy se už ve světě staly. Nepotřebuješ plamen ani oheň. Stačí nenápadná jiskra, kterou bys jindy ani neřešil. A výsledkem je požár u stojanu.
Proto se na čerpacích stanicích často setkáš s nápisy, aby ses během tankování nevracel zpět do auta a vypínal motor. Není to proto, že by se báli, že odjedeš bez placení. Je to proto, aby ses vyhnul vzniku statické elektřiny, která může ohrozit nejen tebe, ale i všechny lidi kolem.
Největší nebezpečí je v tom, že běžící motor vytváří jiskry. Zapalovací svíčky, alternátor nebo jiné elektrické součásti mohou vytvořit jiskru, která může zapálit vysoce hořlavé benzínové páry.
@autolandagency Nikdy netankuj do naštartovaného auta — môžeš prísť o život! Pošli toto video kamošovi a pred tankovaním vždy vypni motor. . . . #tankovanie #bezpečnosť #benzín #auta #Mazda #predaj #autolandagency #svatyjur #predajaut ♬ original sound – AutoLand Agency |Svätý Jur
Proč je rizikové i dýchání výparů
Málokdo ví, že s běžícím motorem a zapnutou klimatizací se objevuje další problém. Ventilátor nebo klíma nasávají vzduch zvenčí. A co je přímo vedle? Stojan s palivem, ze kterého unikají výpary. Ty se mohou nasávat přímo do kabiny a ty je pak dýcháš.
„Když je motor zapnutý, klimatizace nebo ventilátor nasávají benzínové výpary do auta. A ty pak dýcháš toxické plyny,“ vysvětlují experti z AutoLand Agency.
Benzínové páry přitom nejsou jen nepříjemný zápach. Obsahují chemikálie, které při vdechování mohou dráždit dýchací cesty, způsobovat závratě a při delším působení i poškozovat zdraví.
Jak tedy tankovat správně?
Správné tankování je přitom až směšně jednoduché. Vždy předtím, než otevřeš nádrž, vypni motor. V ideálním případě, když vystoupíš, dotkni se nejdříve kovové části auta, aby ses zbavil případného statického náboje. Během tankování se už nevracej do auta, i když je venku zima nebo horko. Po natankování zavři víčko nádrže, utři případné kapky paliva a až potom znovu nastartuj motor.
Komentáře