Všiml sis, že máš na pneumatice červenou nebo žlutou tečku? Víš, k čemu slouží? O tomhle téměř žádný řidič nemá tušení
Barevné tečky na pneumatikách nejsou jen náhodný detail. Podívej se, jaký mají význam.
Když se o své auto řádně staráš, určitě jsi si všiml barevných teček na pneumatikách svého auta. Možná, když jsi toto označení viděl na nových pneumatikách, myslel sis, že jde o výrobní označení nebo nějaký barevný detail. Ale pokud se podíváš i na ostatní auta, všimneš si, že takovéto označení mají všechny pneumatiky.
Tyto tečky na pneumatikách auta totiž hraje důležitou roli při správném vyvážení a montáži pneumatik. Tyto tečky dávají samotní výrobci pneumatik už při výstupu z výroby, aby mechanici věděli, jak je správně nasadit. Málokdo o tom ví, ale pokud víš, co tato označení znamenají, můžeš tím předejít vibracím, snížit opotřebení pneumatik a zlepšit jízdní vlastnosti auta.
Barevné tečky na pneumatikách mají svůj význam
Možná sis už všiml červené nebo žluté tečky na pneumatikách svého auta. Toto označení nejsou jen barevný detail nebo výrobní označení. Jde o označení, které pomáhá při správném vyvážení a montáži pneumatik na tvém autě.
Žlutá tečka na pneumatikách
Na pneumatikách svého auta možná najdeš žluté tečky. Portál st-owners.com vysvětluje, že žluté tečky označují místo, kde pneumatika váží nejméně. Jde tedy o nejlehčí bod na pneumatice. I když pneumatika na první pohled vypadá na každém místě stejně, každá jedna má drobné výrobní odchylky. I když pneumatiky vypadají, že jsou vyrobené dokonale kulaté a symetrické, jejich hmotnost je na různých místech jiná.
Tato žlutá tečka se nachází přímo naproti ventilu. Místo u ventilu je nejtěžší bod, který se na kole nachází. Žlutá tečka tedy slouží k tomu, aby jste správně nasaďovali pneumatiku na kolo. Žlutá tečka by měla směřovat k ventilu kola. Spojením těchto dvou míst, nejlehčího místa na pneumatice a nejtěžšího místa na kolese, dojde k přirozenému vyvážení celého kola.
Červená tečka na pneumatikách
Červená tečka má také svůj důležitý význam. Mnoho lidí si myslí, že tento symbol označuje místo, kde je pneumatika nejrovnější. To však není pravda. Tato tečka označuje místo, kde je největší průměr pneumatiky při rotaci, tedy otáčení během jízdy. Tento bod se odborně nazývá variace radiální síly.
I když je pneumatika hmotnostně vyvážená, může se stát, že má mírné neregularity v obvodu. Tyto neregularity během jízdy cítíš házením nebo vibracemi, zejména při vyšší rychlosti. Aby byla pneumatika správně vyvážená, je třeba červenou tečku sladit s dimple bodem na disku. Tento bod je často vyznačen zářezem nebo tečkou na disku. Díky spojení těchto dvou bodů dosáhneš lepší radiální rovnováhu, tedy hladší jízdu bez poskakování nebo házení kola. Je však třeba říci, že ne všechny disky mají dimple bod. Někteří výrobci disků tento bod jednoduše vůbec neoznačují. Někteří výrobci místo tečky také používají malé trojúhelníky nebo nálepky, které však plní stejnou funkci.
Na pneumatikách se většinou vyskytuje žlutá nebo červená tečka, avšak najdou se i takové, které mají obě tečky. V takovém případě je důležité, abys upřednostnil červenou tečku. Pokud je na pneumatice červená i žlutá tečka, měla by se zohlednit červená tečka a sladit ji s dimple bodem na disku. Když však dimple bod na disku chybí, v tom případě se řídíme podle žluté tečky a umístíme ji k ventilu.
Pokud si v těchto věcech nejsi úplně jistý, určitě své auto svěř do rukou odborníků, kteří mají tato témata v malíčku a auto připraví na bezpečnou jízdu.