Vypínáš motor auta hned jak dorazíš do cíle? Expert prozradil, že u tohoto typu motoru je to katastrofa

Vypínáš motor hned po příjezdu do cíle? U turbodmychadlových motorů to může být drahá chyba.

kluc od auta startovanie_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Mnoho řidičů po příjezdu do cíle otočí klíčkem a jde dál, aniž by řešili, zda nechat motor chvíli běžet na volnoběh. Pravděpodobně to děláš i ty. Ale to může být chyba, která se ti časem může vymstít. Asi se teď ptáš proč. Motor je srdce auta a jako každé srdce potřebuje trochu péče, aby vydržel co nejdéle a podával plný výkon. Podívejme se na toto téma blíže s experty ze serveru autoklub.

Začněme od začátku. Nejkritičtější okamžik pro motor je studený start. Když auto stojí delší dobu, olej stéká do spodní části motoru. Po nastartování trvá pár sekund, než ho olejové čerpadlo roznese všude tam, kde má být. Studený olej je hustý jako med a než se ohřeje, hůř se pohybuje a hůře mazá. Proto by motor po startu neměl být hned vystaven vysokým otáčkám. Stačí nastartovat, počkat pár sekund, aby se olej dostal všude, kam má, a pak plynule vyjet. Motor se tak ohřeje rychleji a šetrněji, než kdybys stál na místě a čekal, až se ručička teploměru pohne.

Tento typ motoru by měl běžet ještě chvíli

A teď k situaci, o které se mluví méně, co dělat, když dorazíš do cíle. Pokud máš v autě turbomotor, je dobré po delší nebo náročné jízdě nechat motor běžet na volnoběh alespoň jednu až dvě minuty předtím, než ho vypneš.

Asi se teď ptáš, proč. Turbo je malá turbína poháněná výfukovými plyny, které mají při zatížení teplotu až přes 900 stupňů. Při těchto teplotách se uvnitř turba všechno otáčí rychlostí až 200 tisíc otáček za minutu. A to vše mazá a chladí motorový olej.

motorovy olej auta kontrola_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud motor hned vypneš, olejové čerpadlo se zastaví, ale turbína se ještě chvíli otáčí. To je ale problém. Ložiska tak zůstanou bez mazání a teplo z nich začne doslova „pálit“ olej, který tam zůstal. Z oleje se stane tvrdá karbonová usazenina, která ucpe jemné kanálky. Poté už stačí málo a turbo začne propouštět olej do sání. Auto začne kouřit, ztrácí výkon a peněženka zaplače, protože nové turbo může stát i několik tisíc eur. Samozřejmě, to se nestane po jediném vypnutí motoru po náročné jízdě.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Moderní auta často mají tzv. dochlazovací systémy. Elektrické čerpadlo může ještě po vypnutí motoru chvíli tlačit olej nebo chladicí kapalinu, aby turbo ochladilo. Není to však pravidlem a hlavně starší auta nic takového nemají. Proto se doporučuje po dálniční jízdě, tažení přívěsu nebo jiné zátěži chvíli počkat, až se vše uklidní.

A co atmosférické motory, tedy ty bez turba?

Ty takovou pauzu nepotřebují, protože v nich není součástka, která by se po vypnutí ještě otáčela a byla extrémně horká. Ale krátké stání po ostré jízdě jim také neublíží, protože se sníží tepelné namáhání.

Jednorázové ignorování tohoto pravidla pravděpodobně nic nezničí, ale pokud to budeš dělat pořád, životnost turba a celého motoru se ti může zkrátit. A jelikož to stojí skoro žádný čas, je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak si prodloužit životnost auta a ušetřit si do budoucnosti velké náklady spojené se servisem.

 

Komentáře