Známý automechanik varuje řidiče. Tato častá chyba může postupně ničit motor tvého auta

Pomalá a klidná jízda nemusí být vždy šetrná k motoru. Zkušený mechanik Scotty Kilmer varuje před problémem "black death", který ničí moderní motory a může tě stát tisíce eur.

motor auta_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Známý mechanik Scotty Kilmer, upozorňuje na častou chybu řidičů, která tě může vyjít na slušnou sumu. Pokud jsi jeden z těch, kteří jezdí jen pomalu po městě a motor nikdy vážně nevytěžují, pravděpodobně ruinuješ své auto a vůbec si to neuvědomuješ.

Hlavním viníkem je problém, který nadšenci aut znají jako „black death“. Jde o tvorbu tvrdých uhlíkových usazenin v motoru. Když se palivo zcela nespálí, vznikají drobné částečky uhlíku, které se postupně ukládají na ventily, pístové kroužky a do spalovací komory. Jak už asi tušíš, to není pro tvé auto přínosné.

Čím jich je více, tím hůře motor funguje. Začne ztrácet výkon, spotřeba paliva roste a pokud to necháš zajít příliš daleko, může to skončit zničeným motorem, který se může v extrémním případě dokonce seknout. A to už jsou opravy v řádu tisíců eur.

Jednoduchý trik, který může prodloužit životnost tvého motoru

Scotty radí, že nejlepší prevencí proti „black death“ je občas dát motoru pořádně zabrat. Moderní motory jsou navrženy tak, aby zvládaly vyšší otáčky. Pokud jezdíš jen 30 nebo 40 kilometrů za hodinu po městě, motor se nikdy pořádně nezahřeje a usazeniny se začnou tvořit rychleji. Když však vyjedeš na dálnici a jedeš vyšší rychlostí, palivo proudí do válců pod vyšším tlakem a benzín funguje jako přirozené rozpouštědlo. Možná se teď ptáš, co to znamená. Ventily a pístové kroužky se doslova čistí během jízdy.

pedale-spojka-brzda-plyn-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

To platí zejména u moderních motorů s přímým vstřikováním (GDI, FSI, TSI, EcoBoost), kde palivo neoplachuje ventily tak, jak kdysi. V těchto motorech je problém s uhlíkem ještě větší. Pokud je budete trápit pouze krátkými trasami, riziko „black death“ je mnohem vyšší. U starších motorů s nepřímým vstřikem bylo palivo stříkáno před ventilem, takže ventily byly neustále oplachovány benzínem a uhlík se hromadil pomaleji.

Bílá pěna pod krytem oleje? Tvůj motor ti křičí o pomoc

Scotty upozorňuje také na další častý problém, který se týká především řidičů, co jezdí jen krátké vzdálenosti. Zkus odšroubovat víčko oleje. Pokud místo průhledného oleje vidíš bílou pěněnou hmotu, je to znamení, že se ti v motoru hromadí voda. Při krátkých jízdách se motor nestíhá dostatečně zahřát a vodní pára, která vzniká spalováním, se mění na kondenzát. Ten se potom mísí s olejem a vytváří bílou pěnu. Naštěstí je řešení jednoduché. Stačí jet na delší cestu a řídit rychleji alespoň hodinu. Motor se pořádně zahřeje, voda se vypaří a problém zmizí.

motorovy olej auta kontrola_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud by se tato bílá pěna objevovala i po delších trasách, je to už signál na návštěvu servisu. Může to znamenat i závažnější problém, například poškozené těsnění hlavy válců, což způsobuje únik chladicí kapaliny do oleje.

Nespoléhej na to, že čím opatrněji jezdíš, tím více šetříš své auto. Opak je často pravdou. Občas mu musíš dopřát vyšší otáčky a delší jízdu, aby se motor vyčistil a zbavil vody. Takto můžeš výrazně prodloužit jeho životnost a ušetřit stovky eur za drahé opravy.

Komentáře